EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

MILD FAQ

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
27
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

MILD FAQ
BerichtGeplaatst: Ma 04 Feb, 2013  Reageer met quote

MILD: VEELGESTELDE VRAGEN
Geschreven door ~Sandra~

Hieronder kun je veelgestelde vragen vinden over MILD. Staat de vraag die je zoekt er niet bij, stel hem dan hier.

Wat is MILD ?

MILD staat voor Mnemonic Induced Lucid Dreaming. Watte? Vrij vertaald zou het uitkomen op Mnemonisch Geïnduceerde Lucide Droom, en in simpele taal komt MILD er op neer dat je een intentie hebt om je te herinneren dat je droomt.

Hoe kan ik een Lucide Droom krijgen met de hulp van MILD?

MILD is een van de simpelste technieken om uit te voeren. Je hoeft alleen maar de intentie te hebben om te realiseren dat je droomt. Deze intentie kun je duidelijker maken aan jezelf door een mantra te herhalen. Terwijl je dit doet visualiseer je dat je lucide wordt. In feite komt MILD er dus op neer dat je gelooft dat je Lucide Droomt en dit daardoor ook werkelijk doet.

Allemaal leuk en aardig die Mantra's, maar wat is dan een goede mantra?

Sommige mensen geloven dat het het beste is om zelf een mantra te maken, maar andere vinden dat dit niet zo veel uitmaakt. Zorg in ieder geval ervoor dat je een mantra kiest waar je jezelf prettig bij voelt. Enkele tips in het maken van een goede mantra:
  • Ten eerste, zorg dat het niet een te lange zin is. Aangezien je de zin constant herhaalt is het niet zo handig om een zin te kiezen die lang is en waarover je wellicht struikelt.
  • Het schijnt beter te zijn om het woord "lucide droom" te vermijden, in plaats daarvan kun je zeggen "realiseer ik me dat ik droom". Dit is omdat je onderbewustzijn wellicht niet compleet begrijpt wat een lucide droom is.
  • Ten derde, is het goed toe te voegen wanneer je je wilt realiseren dat je droomt, bijvoorbeeld door toe te voegen "de volgende keer dat ik droom".
  • Belangrijk is om te zeggen dat het zal gebeuren, niet dat je wilt dat het gebeurt. Je kunt altijd wel zeggen dat je iets wil, maar het gaat er om dat het ook echt gebeurt.

Mensen verschillen en het is dan ook niet gek dat verschillende soorten mantra's voor verschillende mensen beter werkt. Probeer wat uit en zie wat voor jou het beste is.

Er is geopperd dat er een verschil is tussen emotioneel-suggestieve en fysiek-suggestieve personen. De bovenstaande mantra's zijn met name geschikt voor fysiek-suggestieve personen. Emotioneel-suggestieve personen hebben wellicht meer aan minder letterlijke mantra's zoals "In mijn lucide droom, ben ik aan het vliegen (of wat je doel ook maar is)" Als je hier meer over wil weten kun je erover lezen in dit (engelstalige) topic.

Moet ik mijn mantra hardop zeggen?

Nee je hoeft niet perse je mantra hardop te zeggen. Er zijn mensen die hun mantra graag een of twee keer hardop zeggen en het daarna in zichzelf herhalen. Je moet het zo lang mogelijk herhalen, het liefst totdat je in slaap valt zodat de zin het laatste is waar je aan denkt voor je slaapt. Als je niet zo goed in slaap kan vallen terwijl je je mantra herhaalt, stop dan na een tijdje en zorg dan dat je goed in slaap valt.

Als je nog meer vragen hebt over mantras, kun je deze en deze tutorial lezen.

Moet ik net een droom hebben onthouden om deze methode te doen?

Het is niet noodzakelijk om wakker te worden met een droom vers in je geheugen. Je kunt ook een oude droom of een compleet ander droomscenario gebruiken waarin je je inbeeldt dat je lucide wordt. Het is misschien wel makkelijker als je net wakker wordt van een droom. Omdat deze nog vers in je geheugen zit is het makkelijker om je deze droom te visualiseren. Bovendien is het zo dat je net in die droom zat waardoor het makkelijker kan zijn om hier weer terug in te stappen.

Moet ik visualiseren dat ik zomaar lucide wordt of met behulp van een droomsignaal?

Er zijn hier verschillende meningen over. Sommige mensen vinden het fijn om een droomscène te visualiseren waarin ze lucide worden terwijl anderen liever zichzelf een RC zien gebruiken. Doe wat jij fijn vindt en wat voor jou werkt.

Wanneer kan ik het beste MILD gebruiken?

Het beste is om MILD te doen als je net 4.5 tot 6 uur geslapen hebt. Dit beketent dat je MILD met WBTB combineert. Het beste is als je geen alarm gebruikt om wakker te worden, maar het is niet heel erg als je dit wel doet. Je kunt ook MILD voor je gaat slapen gebruiken. Sommige mensen gebruiken MILD 's avonds als ze gaan slapen en doen WILD als ze 's nachts wakker worden.

Ik heb iets gehoord over het prospectief geheugen. Het schijnt je te helpen met MILD, maar wat is het eigenlijk?

Je prospectieve geheugen is een gedeelte van je geheugen dat je helpt herinneren aan dingen die in de toekomst gebeuren. Het wordt ook wel gezien als het herinneren te herinneren. Een voorbeeld hiervan is als je naar een winkel gaat en je moet niet vergeten om kaas mee te nemen. Als je dan in de winkel staat en je herinnert dat je kaas mee moet nemen heb je je prospectieve geheugen gebruikt.

Wat heeft het prospectief geheugen met MILD te maken?

Als je MILD gebruikt dan vertel je jezelf in feite dat je je zult herinneren te herinneren dat je droomt. Dus als je MILD uitvoert dan gebruik je je prospectieve geheugen. Als je prospectieve geheugen dus beter is dan is je kans op succes met MILD ook beter.

Hoe kan ik mijn prospectief geheugen trainen?

Je kunt je prospectief geheugen gedurende de dag trainen. Er is een makkelijke oefening hiervoor.
  • Denk aan iets wat je over 10 minuten gaat doen, bijvoorbeeld een appel eten.
  • Zeg tegen jezelf dat op het moment dat je de appel eet, je herinnert dat dit iets speciaals is (namelijk deze oefening)
  • Probeer er nu niet te veel meer aan te denken
  • Als je de appel eet herinner dan dat er iets speciaals was (deze oefening)

Als je je daadwerkelijk herinnerde dat er iets speciaals was dan is deze geheugen oefening geslaagd. Maak je geen zorgen als je de eerste keren niet slaagt. Het is vrij normaal dat dit niet lukt. Je prospectief geheugen wordt naarmate de tijd vordert beter, blijf gewoon oefenen. Het beste is om deze oefening meerdere keren per dag uit te voeren met verschillende dingen. Na een tijdje zul je dan zien dat je je steeds vaker herinnert dat er iets speciaals was en is je prospectief geheugen dus beter geworden.

In plaats van je te herinneren dat er iets speciaals was kun je ook een RC doen. In het voorbeeld betekent dat dat je zegt dat je een RC gaat doen op het moment dat je de appel eet. Op deze manier combineer je het trainen van je prospectief geheugen met een ander hulpmiddel om lucide te worden.

Ik probeer al een week lang LDs te krijgen met behulp van MILD maar het is nog steeds niet gelukt. Wat nu?

Heb geduld. MILD heeft soms wat tijd nodig om te werken. Het is niet raar dat MILD de eerste keer dat je het probeert niet werkt. Geef het wat tijd en blijf oefenen. Als het echt niet werkt probeer dan een keer een andere techniek.

Nu we aan het einde van deze vragenlijst zijn gekomen, wil ik nog wat mensen bedanken. pasQuale voor de informatie in de LD4all gids. Alle leden die iets op deze fora (zowel Nederlands als Engels) hebben geplaatst waarvan ik heb geleerd. Victor Spoormaker die mij, door middel van zijn boek Alles over Dromen, heeft geleerd heb over het prospectief geheugen.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.