EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Vervelende Problemen met Slapen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
arthieb123
Day Dreamer
LD4all lid
18
Laatst gezien: 8-5-2014
LDs: 22

Vervelende Problemen met Slapen
BerichtGeplaatst: Do 04 Apr, 2013  Reageer met quote

Heya,

ik ben een jongen van 14 jaar en heb de laatste tijd ongelooflijk veel last van slaapproblemen.
Het zit als volgt...

Ik ga naar bed rond 10 - 11 uur door de weeks en zondags, in het begin lig ik ongeveer 45 minuten wakker. (waar ik op de een of andere manier niet van bewust ben?)
daarna val ik zonder dat ik het merk in slaap (niet erg speciaal...), daarna word ik om 3 uur of iets eerder/later wakker.
Ik lig dan vervolgens 2 uur wakker en tussen die 2 uur val ik ook soms zonder dat ik het weet voor 10 of 15 min in slaap...
Dan ongeveer om 5 uur ofzo val ik dan eindelijk in slaap!
Ik ben daarna ongelooflijk vermoeid als ik wakker ben...
Terwijl toen ik in de nacht wakker was me helemaal niet moe voelde...

Enig advies? Dit is me al meerdere keren overkomen... whatsthat help!

Gr, Arthur

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56
Laatst gezien: 21-10-2017
LDs: 364

BerichtGeplaatst: Do 04 Apr, 2013  Reageer met quote

Arthur, probeer eens het volgende. Uur voor je naar bed gaat alleen maar ontspannende dingen doen. Geen tv, luide muziek, computeren want die aktiveren je hersenen. Voor je gaat slapen ga je wat lezen. Als dat niet meer lukt omdat je het boek uit je handen laat vallen of je de tekst niet meer kan lezen door vermoeidheid. Dan pas ga je slapen. Lezen bij gedempt licht. Dat kan je ook doen als je in het midden van de nacht wakker wordt. Tellen om in slaap te vallen, piekeren, jezelf dwingen in slaap te vallen werkt averechts.
Temperatuur van 18 graden in de slaapkamer schijnt goed te zijn.
Als je het koud heb dan eerst jezelf warm maken. Met bijvoorbeeld koude
voeten ga je niet in slaap vallen. Verder accepteren dat je slecht slaapt.
En dat je de volgende morgen echt nog wel functioneert ondanks dat je slecht geslapen heb de afgelopen nacht. Succes ermee. Ik weet hoe vervelend het kan zijn. Heb er zelf ook mee geworsteld.

back to top
arthieb123
Day Dreamer
LD4all lid
18
Laatst gezien: 8-5-2014
LDs: 22

BerichtGeplaatst: Vr 05 Apr, 2013  Reageer met quote

Super bedankt voor deze helpvolle reactie smile
Hopen dat het werkt! ^^

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
27
Chat Mods
Laatst gezien: 17-8-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 17 Apr, 2013  Reageer met quote

Als je slecht slaapt omdat je te veel piekert, of the veel nadenkt, dan werkt dit trucje:

Tel van honderd tot nul (in je hoofd) in een taal die je niet volledig beheerst. Aftellen is niet ontzettend moeilijk dus je geeft jezelf genoeg rust om in slaap te vallen. Omdat je van honderd naar nul telt in een taal waarin je geen moeilijke gedachten kan hebben, kun je eigenlijk niet meer piekeren. tounge2 Dit werkt ook als je niet kunt slapen omdat anderen om je heen nog praten. Doordat je in een andere taal denkt vang je het Nederlands niet meer zo goed op.

Als je niet kunt slapen omdat je de volgende dag een deadline hebt en je hebt je niet zo goed voorbereid:

Zet je alarm een uur eerder dan normaal en vertel jezelf dat je in dat uur je voorbereiding alsnog doet. Als je alarm de volgende dag af gaat kun je op dat moment altijd nog beslissen of je je alarm weer aanzet voor een uur later of dat je daadwerkelijk nog gaat oefenen.

Wat ook kan werken is een lijstje maken met dingen die je nog moet doen. Als alles opgeschreven is ben je niet meer zo bang dat je iets vergeet en hoeft je geheugen het niet steeds te herhalen.

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56
Laatst gezien: 21-10-2017
LDs: 364

BerichtGeplaatst: Do 18 Apr, 2013  Reageer met quote

Ik heb ook nog wel een variant: count your blessings instead of sheep.
Tel je zegeningen ipv schapen.
En bidden, net zolang weesgegroetjes bidden tot je in slaap valt.
Ook al ben je niet gelovig. Het als een heel lange mantra en is slaapverwekend.
Net zoals een saai boek. Wat ik zelf doe is verschillende regeltjes opzeggen met allemaal rationele gedachten waarom het helemaal niet zo erg is dat ik een keer of een aantal nachten achter elkaar slecht slaapt. Na een ontspanningsoefening.
Uit mijn hoofd geleerd. En dat blijven herhalen tot je in slaap valt. Zelfs als je je ogen dicht heb, slaap je soms half en rust je toch uit. Je ligt echt niet de hele
nacht wakker ook al lijkt dat soms zo.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.