EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Valt dit wel of niet onder ld? Help alsjeblieft.

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Val072
Nieuw lid
Nieuw lid
28
Laatst gezien: 24-12-2015
LDs:

Valt dit wel of niet onder ld? Help alsjeblieft.
BerichtGeplaatst: Wo 23 Dec, 2015  Reageer met quote

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier, dus ik hoop dat ik dit allemaal op de goeie plek zet etc.

Ik zal het allemaal zo kort mogelijk proberen te vertellen. Mijn naam is Valerie, ik ben onderhoudsmonteur en daarnaast muzikant en chakra healing therapeute (o.a.)
Ik heb voor zo lang ik me kan herinneren slaap en droom stoornissen. Ik ben er bij talloze psychologen voor geweest, maar zelfs die snappen er niets van.
Zelf ben ik ook werkzaam in het "paranormale/alternatieve geneeswijzen" circuit en ken ik dus ook veel mensen die in die categorie werkzaam zijn, waar ik ook wel eens het eea over mijn dromen aan heb verteld. En zelfs die mensen hebben mij nog niet echt kunnen helpen.
De laatste tijd kijk ik weer veel documentaires over (lucide) dromen, waardoor er NOG MEEF vragen zijn ontstaan, dus ik hoop dat ik op dit forum eindelijk mensen kan ontmoeten die hetzelfde hebben of kunnen helpen.

De slaapproblemen die ik heb zijn gelukkig een stuk beter. Hier heb ik aan gewerkt dmv meditaties en hypnose, maar ook dmv veel spirituele dingen.
Waar het me nu vooral nog om gaat zijn mijn dromen. Ik vind het heel lastig uit te leggen, maar ik ga het proberen.
Zodra ik mijn ogen dicht doe, dus nog niet eens slaap, beginnen de dromen al. Ik ben dan nog wakker en droom tegelijk. Over het algemeen droom ik de meest gruwelijke dingen. De aard van de dromen zijn gelukkig wat verbeterd, maar ik heb nooit een leuke droom.
Wel ben ik me er ALTIJD van bewust dat ik droom. Ook kan ik doen wat ik wil in mijn dromen, behalve zorgen dat het een leuke droom is. Laten we zeggen dat ik alles kan controleren en bewust mee maken wat ik doe, ook hoe ik mezelf kan wakker maken en weer terug gaan naar bepaalde stukken/dromen alsof ik door een boek blader en een hoofdstuk open sla (zelfs als ik wakker ben)... maar ik kan de "setting" niet veranderen.

Het gekke wat ik vind aan de verhalen die je over ld hoort, is dat ze eerst proberen te leren om te herkennen dat je droomt. Ik zit dan vol verbazing te kijken, want ik kan me nieteens meer herinneren of voorstellen dat ik een keer niet bewust heb gedroomd. Ik droom letterlijk altijd bewust, vaak minstens 3 per nacht, en soms gaat het overdag ook nog door terwijl ik gewoon wakker ben. Alsof ik in 2 werelden tegelijk leef. Sommige verklaren me voor gek maar het is echt zo. Ik weet vaak ook nog elk detail van de dromen. Als ik droom zie ik mezelf ook vaak, dus niet dat ik het allemaal vanuit mijn eigen oogpunt mee maak zoals in het normale leven, maar alsof ik naar een film van mezelf zit te kijken. Ik kan wel switchen, maar dat doe ik eigenlijk zelden.

Ik herken dus wel het eea wat wordt verteld over ld, maar ook juist een hoop dingen verbazen me omdat het voor mij heel gewoon en vanzelfsprekend is. Als kind wist ik al dat ik paranormaal- en hoognegaafd was, dus ik heb altijd al wel anders gedacht dan de meeste, maar dit frustreert me echt dat ik nog nergens herkenning heb gevonden met betrekking tot mijn dromen. Ik kan er nog veel meer over vertellen en ik zou vast wat puntjes vergeten zijn, maar ik probeerde het kort te houden haha.

Als je het gelezen hebt, bedankt voor de moeite, en ik hoop dat iemand kan helpen smile

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
46
Laatst gezien: 12-10-2018
LDs: 100+

Re: Valt dit wel of niet onder ld? Help alsjeblieft.
BerichtGeplaatst: Do 24 Dec, 2015  Reageer met quote

Hoi Valerie welkom op het forum welcome

Val072 schreef:
Wel ben ik me er ALTIJD van bewust dat ik droom. Ook kan ik doen wat ik wil in mijn dromen, behalve zorgen dat het een leuke droom is.

Ach, ik heb wel met je te doen! Ik begrijp dat dit heel naar en frustrerend voor je is
Ik heb eerlijk gezegd zoiets nog niet eerder gehoord, wat natuurlijk niet wil zeggen dat zoiets niet ooit eerder hier besproken is. Heb je al rond gezocht in de oude berichten hier?

Val072 schreef:
Als ik droom zie ik mezelf ook vaak, dus niet dat ik het allemaal vanuit mijn eigen oogpunt mee maak zoals in het normale leven, maar alsof ik naar een film van mezelf zit te kijken. Ik kan wel switchen, maar dat doe ik eigenlijk zelden.

Als ik het goed begrijp: Je kan wel switchen van perspectief, maar dat doe je zelden. Dus meestal blijf je een lichaamsloze toeschouwer.
Ik vraag me wel wat dingen af. Heb je enig idee waarom dat zo gaat? Waarom je de droom liever niet vanuit de eerste persoon beleeft, vanuit je ik? Is dat dan te moeilijk of te pijnlijk? Wat is voor jouw beleving het verschil tussen die twee gezichtspunten? En is er ook verschil in soort controle? Zouden er mogelijkheden kunnen zijn in het 'ik-perspectief' om de droom prettiger te maken, die er in het 'eye in the sky -perspectief' niet zijn?

Als je bewust bent dat je droomt en ook controle hebt, zijn het toch zeker wel lucide dromen die jij hebt. Maar het is zo'n andere beleving dan ik ken, ik kan je niet echt verder helpen ben ik bang. Maar er moet toch iemand zijn die herkent wat jij hebt of die je daar verder mee kan helpen. Sterkte! :D

back to top
Val072
Nieuw lid
Nieuw lid
28
Laatst gezien: 24-12-2015
LDs:

Dankjewel smile

Ja het is een beetje raar uit te leggen. Want ik "beleef" het dus wel gewoon vanuit mezelf. Ik beleef ne gedachtes, me emoties, wat ik zeg en doe etc. Maar ik zie mezelf dus echt als persoon. En afhankelijk van wat voor acties ik doe switch ik als het ware terug in me eigen lichaam. Bijvoorbeeld als ik kracht moet zetten of moet vechten etc.

Ik heb nog niet echt rond gezocht op het forum. Heb nog niet echt ervaring met forums (behalve op fb) dus moet even uitvogelen hoe het allemaal werkt.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
46
LDs: 100+

Val072 schreef:

Ik heb nog niet echt rond gezocht op het forum. Heb nog niet echt ervaring met forums (behalve op fb) dus moet even uitvogelen hoe het allemaal werkt.

Heel simpel hoor, rechtsboven vind je de search-functie smile

In "Het stof waar dromen van gemaakt zijn" staat veel over slapen, nachtmerries en algemene dingen over dromen: http://www.ld4all.com/nl/forum/viewforum.php?f=12
Ik zag daar bijvoorbeeld deze post over nachtmerries tijdens het wakker zijn http://www.ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?t=5489

Succes!

Laatst aangepast door Majah op Ma 28 Dec, 2015, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
LDs: 387

BerichtGeplaatst: Za 26 Dec, 2015  Reageer met quote

Valerie,
Als je slecht slaapt, te kort en veel wakker wordt en niet onafgebroken slaap, heb je meer kans dat je lucide gaat dromen. Dat geld in ieder geval voor mij. Ik ben ook een slechte slaper en wordt bijna altijd te vroeg wakker. Vaak 1 of meerdere keren en dan duurt het weer lang voordat ik verder kan slapen. Het heeft lang geduurd voordat ik daar goed mee om kon gaan. Ik werd er soms radeloos en gek van. Maar door het te accepteren en ontspanningsoefeningen te doen, kan ik er nu redelijk goed mee omgaan. Als je langdurig niet kan slapen en uitgeput ben, ga je vanzelf hallucineren. Wel eens gelezen dat een zeiler die alleen de oceaan over stak en vanwege storm maar niet kon slapen ineens Bing Crosby op het dek van zijn dek van zijn bootje zag. Hij had te lang niet kunnen slapen en daar werd het echt tijd voor. Je dromenfabriek gaat dan overdag met je aan de gang in plaats van in je slaap. Drugs kunnen ook dat effect hebben. Good and Bad trips. Over het algemeen droom je over de meest gruwelijke dingen en heb je geen leuke dromen. Vroeger verdronk ik ook vaak in mijn dromen (nachtmerrie), maar sinds ik lucide kan dromen heb ik daar geen last meer van. Ik weet dat ik gewoon onder water kan doorademen. Kom ik een monster tegen dan vlucht ik niet maar ga deze vriendelijk benaderen. En dan wordt deze ineens een heel stuk minder eng. En komen niet meer terug in mijn dromen. Ik heb ook horror in mijn dromen maar ik ben er niet meer bang of angstig van, eerder verrast. Ik heb wel eens vals ontwaken maar niet meerdere keren achter elkaar, ben er ook niet bang van of dat ik er niet meer uit kom. Dan kan ik aan de gang, leuke dingen doen. Bedenk dat angsten in je dromen versterkt worden. Robert Waggoner heeft eens een Noors meisje geïnterviewd die +/- 1500 lucide dromen per jaar had. Ze deed de hele dag reality checks en wat ze 15 minuten geleden deed om te weten of ze droomde. Omdat ze zoveel nachtmerries had. En dan minder bang was omdat ze wist dat het toch niet echt was. Ze vond bewust dromen ook heel normaal en had heel lang gedacht dat iedereen dat kon. Je kan de “setting” niet veranderen schrijf je. Als je gaat rondtollen in een droom kan je de droom scene veranderen. Iedere keer dat je stopt, veranderd de droom, wordt een nieuwe droom scene opgebouwd. Ik mis in je verhaal dat je echt actief dromen gaat sturen. Lijkt erop dat net zoals zoveel mensen je dromen passief ondergaat, je laat meeslepen. En angstig wordt als het gruwelijk wordt. En angsten worden weer versterkt. Ga eens experimenteren, je dromen sturen. Switch eens een keer naar je zelf of doe iets kleiner en kijk wat voor effect dat heeft. Dat kan heel verrassend en leuk zijn hoewel je dat nu misschien moeilijk kan voorstellen. Je zal niet de eerste zijn voor wie nachtmerries een opmaat is naar fijne lucide dromen. Fly away, maak een sprong en vlieg weg.
Tip: lees het dromendagboek eens van Dryalantha voor inspiratie en hoe zij met horror in haar dromen omging. Een Vlaamse van jouw leeftijd. Dubbelklik op onderstaande link
http://www.ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?t=3645&s tart=0
Fijne kerstdagen nog en succes ermee,
Zoef

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.