EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Mediteren

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 2 van 4Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur  Bericht 
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 26-7-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 12 Aug, 2014  Reageer met quote

Stefano schreef:
Krijg je ook OBE tijdens mediteren?

Neen, nog nooit obe gehad. Ik wordt gewoon heel rustig in mijn geest van te mediteren, soms lijkt het alsof ik verdwijn, dat is zalig, want dan zijn er geen gedachten meer, geen zorgen, ...

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
Mario (Stefano) heeft een LD4all Quest gehaald!
16
Researchers
Laatst gezien: 10-12-2017
LDs: 63

BerichtGeplaatst: Wo 20 Aug, 2014  Reageer met quote

Dreamystivi schreef:
Stefano schreef:
Krijg je ook OBE tijdens mediteren?

Neen, nog nooit obe gehad. Ik wordt gewoon heel rustig in mijn geest van te mediteren, soms lijkt het alsof ik verdwijn, dat is zalig, want dan zijn er geen gedachten meer, geen zorgen, ...

Ga je dan ook dingen zien?

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 24 Aug, 2014  Reageer met quote

Stefano schreef:
Ga je dan ook dingen zien?

Stefano, ik denk dat jij een te new-age achtig idee hebt over meditatie.
Meditatie gaat eigenlijk niet om dingen zien, uittreden en dergelijke, daarvoor moet je bij LD zijn en alle ervaringen er rond.

Meditatie dient om de geest tot rust te brengen terwijl je wakker en bewust bent, is eigenlijk veel moeilijker als LD. Als je goed wordt in mediteren kan je wel ervaringen krijgen, maar deze zijn heel subtiel. M.a.w. hoe beter je meditatie wordt of hoe rustiger je je geest krijgt hoe beter je heel subtiele dingen in je lichaam en je geest kan waarnemen en dan kan je bijvoorbeeld heel subtiele energieën gaan voelen en heel subtiele beelden door krijgen, het is allemaal heel vaag en bijna onmerkbaar, maar het wordt gewoon merkbaar omdat je geest zo rustig en stil wordt.
Heel anders als bij een LD waarin je echt heel levendige en erg duidelijke beelden en belevenenissen mee maakt.

Door te mediteren kan je (als je er echt goed in wordt) bijvoorbeeld het gevoel krijgen dat je vliegt, in een LD vlieg je gewoon en voelt en ziet dit heel duidelijk, maar in meditatie heb je er veel meer controle over, je kan je ervaring niet verliezen door wakker te schieten, want je bent gewoon al wakker smile

Wat ik bijvoorbeeld krijg als ik perdiodes veel mediteer en het goed lukt, zijn flash backs, ervaringen van vroeger die weer voor de geest komen, dit kunnen leuke zijn, minder leuke of neutrale, maar ze komen met alle gevoelens er bij zoals ik ze toen had, het kunnen ook dromen zijn die ik al lang was vergeten. Het is dan niet zo, althans bij mij niet, dat je dit weer helemaal beleefd als in een LD, het zijn eerder flitsen waardoor je effe alle weer gezien hebt en heel het gevoel van toen, zelfs geuren en geluiden weer helamaal in je gedachten zijn teruggesprongen. Is moeilijk uit te leggen, het is allemaal erg subtiel, maar hoe dieper je kan gaan in je meditatie, hoe duidelijker, helderder dit alles wordt, maar het blijven heel subtiele ervaringen.

Mediteren heeft dus niet als doel te gaan astraal reizen enzo, of grote visioenen te krijgen, neen het heeft tot doel om je geest heel rustig te maken en dan kan je bepaalde zaken waar je tot dan toe geen aandacht voor had of kon hebben, gaan ervaren.

Mediteren voor het slapen gaan, kan wel helpen om lucide dromen te krijgen, maar blijkbaar toch niet zo goed als de dingen die jij allemaal doet om lucide dromen te krijgen smile

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

Kan je met mediteren ook weer stoppen als je het niet meer wilt?

back to top
Luigi (jelle)
Lucid Gamer
LD4all lid
25
LDs: 20

Met mediteren kan je altijd stoppen als je wil. Dreamystivi, zou jij voor de geïnteresseerden willen vertellen hoe je moet mediteren of is dat te veel offtopic?

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

Ik denk niet dat het off topic is want dit topic gaat over mediteren.

back to top
v.jonas
LD4all lid
LD4all lid
23
Laatst gezien: 22-2-2015
LDs: 3

@Dreamystivi
Klinkt geweldig! Krijg in de dag ook af en toe flashbacks aan vroeger. Geeft vaak een zalig gevoel, ook hoe zorgeloos het vroeger toch was.
Vraagje: hoe ben jij er aan begonnen, met welke (vertrouwde) bronnen en wat was en is je inspiratie? smile

back to top
Luigi (jelle)
Lucid Gamer
LD4all lid
25

V.jonas, hoe mediteer jij? Ik wil dat ook eens proberen.

back to top
v.jonas
LD4all lid
LD4all lid
23
Laatst gezien: 22-2-2015
LDs: 3

Jelle schreef:
V.jonas, hoe mediteer jij? Ik wil dat ook eens proberen.

Ow, even voor de duidelijkheid. Ik mediteer nog niet, maar zou het graag 'juist' willen leren beoefenen ^^ . Ik probeer nu en dan de focus van mijn gedachten eens te verleggen en een moment van stilte op te brengen. Weet niet of ik daardoor ook plots herinneringen bovenhaal.

back to top
Luigi (jelle)
Lucid Gamer
LD4all lid
25

Oke, ik dacht dat je al mediteerde. Ik hoop dat Dreamystivi wil uitleggen hoe het moet.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

BerichtGeplaatst: Ma 25 Aug, 2014  Reageer met quote

Je derde oog heeft toch ook met mediteren te maken?

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Jelle schreef:
Ik hoop dat Dreamystivi wil uitleggen hoe het moet.

Ik wil dit zeker proberen doen, maar daarvoor zal ik een lange tekst moeten schrijven, doe het zo gauw ik er de tijd voor vind.

Ondertussen kunnen jullie allesinds als experimenteren met het volgende:
Ga zitten, op een meditatie kussen in kleermakerszit, of op een stoel (benen dan wel mooi naast elkaar), rug moet heel goed recht zijn, gans de meditatie door, belangrijk!

Sluit je ogen (is het gemakkelijkst) of voor gevorderden (houd je ogen half open, blik voor u, lichtjes naar beneden gericht, op niets gefocust, m.a.w. in het lege staren) en probeer je enkel te concentreren op je ademhaling. In het begin misschien best op je buik, het op en neer gaan van je buik, als dat lukt (als je meer dan een paar minuten je aandacht daar kunt houden), kan je dit verleggen naar je neusgaten. Als je geest rustiger en rustiger wordt, dan zou je na een tijdje de heel subtiele luchtstroom moeten kunnen voelen van je adem die je neusgaten in en uit gaan, als dit lukt kan je je hier op concentreren, op die luchtstroom ter hoogte van je beiden neusgaten, of kies er één van beiden uit als dat gemakkelijker is). Dit alles terwijl je echt wel heel rustig in en uitademt, dus niet krachtig (mag in het begin wel even om die luchtstroom beter te kunnen voelen).
Normaal gezien zullen er, als je dit doet, heel veel gedachten in je hoofd spoken, die je wegtrekken van je concentratie op de adem. Dat is onvermijdelijk, als je dit niet hebt, ben je een natuurtalent, maar zo één ben ik nog nooit tegengekomen.
Normaal gezien zullen er zelfs heel veel gedachten opkomen, zoveel dat je er zot van wordt... eigenlijk zijn die gedachten er altijd, maar het is maar door je te concentreren op iets dat ze beginnen op te vallen.
De bedoeling is steeds als je merkt dat je je gedachten met je op de loop gaan, dat je bewust terugkeert naar het focussen op de ademhaling, tot je weer wegglijdt in gedachten en dan je focus weer terugbrengen bij je ademhaling, en ga zo maar voort. Het is kwestie van blijven volhouden, keer op keer, de aanhouder zal op den duur winnen.

Die focus op je ademhaling moet wel heel zacht zijn, dus niet gespannen zitten focussen, want dan krijg je hoofdpijn, en gaat je geest nooit rustig worden.

Het is een fabeltje dat je je geest echt gedachtenloos moet maken in meditatie, dit is voor echte yogi's zelfs niet mogelijk, gedachten zullen er altijd zijn, dus probeer niet gedachtenloos te worden. De kunst van mediteren is je niet te laten meeslepen met die gedachten, maar altijd bij je focus te blijven, als je toch meegesleept wordt, gewoon terugkomen (zie boven).

Als je hier beter en beter wordt, zul je wel merken dat de gedachten beginnen rustiger te worden, niet meer zo massaal aanwezig zijn, en je gemakkelijker bij je focus (in dit geval je ademhaling) kunt blijven. Maar het vergt heel wat oefening om hier al te geraken. Het is belangrijk dus dat je je tijd neemt en niet moedeloos laat worden. Ook geen zaken beginnen verwachten, zoals die flashbacks, derde oog of zo'n dingen, als je iets verwacht zal dit je hele meditatie blokkeren. De bedoeling is gewoon je geest rustiger te krijgen en je bewustzijn subtieler te maken. Een eerste laag van subtiliteit is bijvoorbeeld die ademhaling kunnen voelen door je neusgaten, hoe beter je dit voelt, hoe beter je je daarop kunt concentreren en hoe beter je zal kunnen mediteren.

Pas als je geest heel erg rustig kan worden, zal je andere nog subtielere zaken kunnen gaan ervaren en dit kan vanalles zijn, bijvoorbeeld flashbacks (dit is bij mij zo, maar kan bij jou heel anders zijn), heel subtiele beelden gaan zien (niet zo helder als in dromen, gewoon zien zonder dat je ze echt ziet, komt gewoon in je geest op, moeilijk te beschrijven), men zegt dat dit laatste het openen van je derde oog is, maar dat is allemaal zever, het gaat erom dat je steeds subtielere zaken gaat ervaren in jezelf in je lichaam, in je geest, die er altijd zijn, maar waar je nooit contact mee hebt, doordat je geest altijd maar aan het razen is, en zo kan je inzichten, wijsheden en speciale ervaringen opdoen.

MAAR ook dat mag je allemaal niet verwachten, als er zich iets voordoet, moet je er zelfs geen aandacht aan schenken (want dan gaat het weg), maar blijven terugkomen naar die ademhaling. Spontaan kunnen zich dingen voordoen, maar als je je ze wilt vastgrijpen of opnieuw beleven, duw je ze weg. Als je je aandacht er op richt, gaan ze weg. Gewoon blijven bij die focus, altijd maar dieper en dieper.

Het ene obstakel is dus meegesleurd worden door gedachten, maar er is er nog één, tegenovergesteld en dat is dat je geest slaperig of dof wordt. Hoewel dit kan lijken of dat het goed gaat, je wordt dan sowieso niet meer zo sterk meegesleept door je gedachten, is dit geen meditatie, het is in slaap vallen, of in een soort doffe hypnose terecht komen, kan ontspannend zijn, maar het is geen meditatie, want meditatie vereist rustige geest en helderheid, je geest moet op één of andere manier wel scherp blijven, als je wegdommelt of in een dagdromerige toestand terecht komt (hoe leuk dit ook mogen zijn) is je geest dus allesbehalve scherp. Dan stop je best met mediteren, neem je best even pauze en probeert het dan opnieuw.
Hoe dan ook is het in het begin beter om korte meditaties te houden, bijvoorbeeld 5 minuten en dan even te stoppen, pauze nemen en dan nog eens 5 minuten. Probeer niet een half uur te mediteren aan een stuk, want dat lukt je niet, tenzij je al goed geoefend bent.

Als je mediteert voor het slapen gaan, is dat een andere zaak, dan mag je wel in die doffe toestand komen, maar toch proberen iets van helderheid te bewaren, zodat je helderder dan normaal in slaap valt, zodat je meer kans hebt op helderdere dromen.
Dat is de enige keer dat je liggend mag mediteren, voor het slapen gaan (of als je wakker geworden bent 's nachts maar toch nog verder gaat slapen), doe dit niet overdag, want je kan echt zo niet helder blijven.

Het liggend mediteren 's nachts lukt ook beter als je overdag een aantal keren zittend hebt gemediteerd.

Is toch al een lange tekst geworden... probeer het maar uit en laat weten hoe het gaat, er zijn nog vele andere soorten meditaties, maar dit is de basis, als je deze kan, kan je gemakkelijker ook andere soorten meditaties leren.

De groeten,

Dreamystivi.

Laatst aangepast door Dreamystivi op Ma 29 Sep, 2014, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

Interessant. Goed uitgelegd. De hypnose waar jij het over hebt is dat niet gevaarlijk?

back to top
Luigi (jelle)
Lucid Gamer
LD4all lid
25

Dreamystivi, bedankt voor je antwoord. Goed uitgelegd zoals Stefano al schreef. Ik zal het eens uitproberen.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

Heeft iemand het al geprobeerd?

Laatst aangepast door Mario (Stefano) op Ma 25 Aug, 2014, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 2 van 4Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.