EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Slaapprobleem

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur  Bericht 
v.jonas
LD4all lid
LD4all lid
22
Laatst gezien: 22-2-2015
LDs: 3

Slaapprobleem
BerichtGeplaatst: Vr 15 Aug, 2014  Reageer met quote

Beste lucide dromers, hopelijk gaat alles goed met jullie :D
met mij namelijk iets minder..
Ik zit met een inslaapprobleem. Elke keer dat ik vroeg wil en moet gaan slapen lukt dat niet(meteen). Uiteindelijk val ik wel in slaap maar dan zijn we een uur of twee verder, wat het optijd in bed kruipen weer nutteloos maakt.. tounge1

Ik zit steeds met het gevoel/bewustzijn van wakker te zijn. En ik denk steeds aan die grens tussen het wakker zijn en in slaap vallen. Het is iets dat ik niet uit mijn hoofd krijg. Ik denk ook vaak aan het feit dat ik niet besef wanneer ik in slaap val. Dat gebeurt niet plots. Ik kan me nooit herinneren dat ik in slaap val en daardoor denk ik er ook steeds aan..

Hopelijk begrijpen jullie het een beetje tounge1
Ik weet echt niet wat eraan te doen. Heb al geprobeerd te tellen bij elke ademhaling (telkens bij het uitademen optellen: 1 ik droom, 2 ik droom,...) en om mijn focuspunt te verleggen naar bv een object in de slaapkamer maar niets blijkt te werken.
Echt zeer lastig als je echt eens vroeg erin wil en maar niet in slaap dommelt..

Heeft er iemand suggesties/oplossingen hiervoor?

Alvast bedankt! smile

Groetjes

back to top
Luigi (jelle)
Lucid Gamer
LD4all lid
25
Laatst gezien: 22-10-2017
LDs: 20

BerichtGeplaatst: Za 16 Aug, 2014  Reageer met quote

Heb je al geprobeert nergens aan te denken? Misschien slaap je zo moeilijk omdat je er aan blijft denken.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
Mario (Stefano) heeft een LD4all Quest gehaald!
16
Researchers
Laatst gezien: 23-10-2017
LDs: 63

Hoi v.jonas,

Dus als je in slaap valt heb je het gevoel dat je het bewust memaakt en je nauwelijks droomt en alleen een beetje denkt?
Dat heb ik meestal als ik verkouden ben en mijn neus zit verstopt of als ik buikpijn heb. Meestal denk/licht droom ik dan ook met een rotgevoel en wordt ik daarna wakker met buikpijn of verstopte neus.

Misschien helpt het als je WILD probeert?

back to top
v.jonas
LD4all lid
LD4all lid
22

@Jelle: Ja ik probeer vaak aan niets te denken maar er gaan dan 1001 dingen om in mijn hoofd. Mijn gedachten zijn nog te actief precies..

@Stefano: Hmm nee het zit nog een beetje anders. Ik vind het moeilijk om in slaap te vallen omdat ik de hele tijd denk aan het moment dat je in slaap valt en omdat ik daar de hele tijd aan denk en me bewust over ben, kan ik niet in slaap vallen..
Ik wil er helemaal niet aan denken en het eigenlijk gewoon laten gebeuren..
Begrijp je me een beetje?

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

Maak je dat moment ook mee? Krijg je dan bijvoorbeeld het gevoel dat je valt of hoor/zie je dingen (HI)?

back to top
v.jonas
LD4all lid
LD4all lid
22

Nee dat gevoel heb ik niet maar daar streef ik wel elke keer naar en dat is een probleem want eigenlijk wil ik dat niet. Ik wil gewoon op een 'normale' manier in slaap kunnen vallen als dat moet.
(Ik heb het dat gevoel al wel een paar keer gehad als ik het echt wou)
Dat is nu het geval niet, ik wil gewoon binnen het halfuur in slaap kunnen vallen als dat nodig is en dat gaat echter niet.. confused

back to top
Luigi (jelle)
Lucid Gamer
LD4all lid
25
LDs: 20

Je moet er niet aan denken dat je in slaap wil vallen. Denk aan iets anders en je valt zo in slaap. Als jij blijft denken of je al slaapt, dan blijf je wakker.

back to top
v.jonas
LD4all lid
LD4all lid
22

Ik wil er ook niet aan denken, maar onbewust blijft het toch ronddwalen in mn hoofd.. Niet de hele tijd. Mijn gedachten dwalen wel eens af, maar dan plots denk ik weer aan dat ik in slaap moet en wil vallen en lukt het niet om in slaap te vallen..

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56
LDs: 364

Op tijd moeten gaan slapen werkt averechts. Ga een boek lezen in bed met weinig licht. Op het moment dat je het van slaap uit je handen laat vallen of de letters gaan dansen tijdens het lezen, dan ga je pas slapen. Let dan niet op de tijd.

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
27
Chat Mods
Laatst gezien: 17-8-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug, 2014  Reageer met quote

Als je normaalgesproken niet op tijd naar bed gaat, maar dan opeens een keer wel, wordt het erg moeilijk om op tijd in slaap te vallen. Je biologische klok is er simpelweg niet op in gesteld.

Er zijn een paar dingen die voor mij wel helpen:
- Voor het slapen gaan niet naar heldere schermen kijken. Er zijn programma's en apps die je computer- of telefoonscherm dimmen en naar rood verschuiven. Dit zorgt ervoor dat je biologische klok niet wordt gefopt door het licht van een scherm.

- Doe geen spannende dingen voor het slapen gaan. Het lezen van huiswerk werkt veel beter dan het lezen van die spannende thriller waarvan je zo graag wilt weten hoe het afloopt. Hetzelfde geldt voor het kijken van spannende series of het spelen van intensieve spelletjes.

- Wees niet bang voor het gene waarvoor je vroeg wilt opstaan. Als je de volgende dag veel te doen hebt, maak dan van te voren een lijstje. Besef ook dat als je ťťn nacht tekort slaap er niet meteen voor zorgt dat je slecht presteert. Dit geldt eigenlijk alleen als vaker te weinig slaap krijgt. Ga dus altijd op een zinnige tijd naar bed.

- Tel in een vreemde taal van 100 naar 0. (Het liefst een taal waarin je dat eigenlijk maar net aan kan.) Dit is moeilijker dan dit in het Nederlands doen en dus kunnen je gedachten niet afdwalen zonder fouten te maken. Als je de tel kwijt raakt, begin dan opnieuw.

-Besef dat rusten in bed zonder te slapen je ook helpt voor de volgende ochtend.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug, 2014  Reageer met quote

v.jonas schreef:
Nee dat gevoel heb ik niet maar daar streef ik wel elke keer naar en dat is een probleem want eigenlijk wil ik dat niet. Ik wil gewoon op een 'normale' manier in slaap kunnen vallen als dat moet.
(Ik heb het dat gevoel al wel een paar keer gehad als ik het echt wou)
Dat is nu het geval niet, ik wil gewoon binnen het halfuur in slaap kunnen vallen als dat nodig is en dat gaat echter niet.. confused

Als je het gevoel hebt dat je valt dan kan het HI (Hypnagogic Imagery) zijn of het kan een hypnagoge schock/slaapstuip zijn. Vervelend dat het niet lukt om te slapen. Hoe is het de afgelopen nacht gegaan? Heb je toen goed geslapen?

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 18-10-2017
LDs: 76

BerichtGeplaatst: Ma 18 Aug, 2014  Reageer met quote

Je kan misschien lavendelthee proberen. Gewoon thee zetten van lavendelbloemetjes (biologische winkel). Kort laten trekken, paar minuutjes maar, anders wordt ie te bloemig en beetje bitter. Heeft prettig kalmerend maar niet versuffend effect. Dus je blijft helder. (Valeriaan bijv werkt sterker, maar daar krijg je een doffe kop van).
Kamillethee helpt ook wel wat, dat haal je gewoon in de supermarkt.

Laatst aangepast door Majah op Di 19 Aug, 2014, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
v.jonas
LD4all lid
LD4all lid
22

Bedankt ansie voor de tips.
@stefano: nee ik denk niet zo zeer dat aan de basis van het probleem ligt.
Ik zit momenteel ook met examens waarmee ik zeker optijd naar bed ga en voldoende slaap wil. Gisteren ging het echt niet goed. Ben afgelopen week rond 22u-23u gaan slapen en gisteren om 21:30. Het lukte echt niet om in slaap te vallen. Lag onder een deken en kreeg het steeds te warm waardoor ik me moest herpositioneren(heel lastig, ookal was het niet zo heet op de kamer). Heb nog tot half1 wakker gelegen(volgens de app sleeptime)

Ik weet ook niet goed of je nu:
-aan een gebeurtenis moet denken(eventueel geforceerd) om daarmee in slaap te vallen
Of
-aan helemaal niet denken, wat rustig in en uitademen en zo in slaap vallen.
?

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56
LDs: 364

Forceren en piekeren werkt niet om in slaap te komen. Wat je kan doen is gedachten herhalen die spontaan bij je opkomen als je in bed ligt. Liefst onzinnig en niet serieus. Bijvoorbeeld de brievenbus doen. Dat blijf je herhalen tot een andere gedachte spontaan bij je opkomt en die herhaal je dan. Als je dat doet komen steeds sneller verschillende gedachten voorbij. Die je blijft herhalen tot de volgende zich aandient. En daarna komen de beelden en val je in slaap. Voor mij werkt het.
Je kan ook gaan bidden, weesgegroetjes bijvoorbeeld is ook slaapverwekkend.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

BerichtGeplaatst: Wo 20 Aug, 2014  Reageer met quote

Hoe gaat het nu met slapen?
Gaat het al beter?

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.