EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

wel lucide, geen droom?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Auteur  Bericht 
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 9-12-2017
LDs: 76

wel lucide, geen droom?
BerichtGeplaatst: Wo 10 Sep, 2014  Reageer met quote

Ik word me bewust dat ik slaap, krijg het lucide gevoel. Word enthousiast, joepie een lucide droom, ik wil wat gaan doen! Maar er is niks te zien, er is niks, helemaal geen droom, ik kan niks doen. Ik raak ervan in de war. En dan word ik wakker. Het is half drie 's nachts.

Pff, nou ja, wat is dat nou weer? eh

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
Mario (Stefano) heeft een LD4all Quest gehaald!
16
Researchers
Laatst gezien: 18-12-2017
LDs: 63

Misschien dagdromen?
Van de week lag ik in bed en dacht ik aan iets op mijn telefoon en dat was ik in gedachten aan het veranderen en toen dacht ik ineens Ik ben helemaal niet met mijn telefoon bezig. Dan voelt het alsof je heel diep in gedachten zit en dan denk je dat het echt is en heb je niet door dat je aan het denken bent. Je ziet dan meestal ook geen beelden. Volgensmij is dat dagdromen.
Het kan misschien ook HI geweest zijn of je zat misschien nog in de hypnagogische staat.

Hoe voelde het precies?

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
LDs: 367

Majah,
Kan bijna een lucide droom zijn. Maar het is een beetje te vroeg in de nacht daarvoor.
Dan droom je nog te vaag. Kan ik me niet herinneren dat ik ooit zo vroeg een lucide droom had.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 10-12-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 12 Sep, 2014  Reageer met quote

Bij WILD gebeurt dit heel vaak. Je kan al lucide zijn nog voor dat de droom start. Soms blijft het ook gewoon zwart. Waarschijnlijk zat je al in REM maar was je droomwereld een beetje traag . Wat je dan kan doen is de droomwereld stimuleren door je zintuigen aan te wakkeren. Praten, bewegen, proberen dingen te voelen of gewoon proberen vanalles tevoorschijn te toveren. Meestal komt de droom sneller als je je zintuigen stimuleert omdat je dan het signaal in je hersenen geeft dat je alreeds aan het dromen bent.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
45

BerichtGeplaatst: Zo 14 Sep, 2014  Reageer met quote

Mario, Zoef, Dryalantha, bedankt voor de reacties! Weer wat wijzer geworden smile

Als het nog eens gebeurt, ga ik zeker mijn zintuigen inzetten (als ik het me dan herinner tenminste)

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 26-7-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 16 Sep, 2014  Reageer met quote

Majah,

Dat is super, lucide zijn in de droomloze slaap, in het Tibetaans boeddhisme noemt men dit slaapyoga, is nog moeilijker dan droomyoga. Dus, wees blij, probeer bewust te blijven in die toestand, in die leegte, als dat te moeilijk is, kan je inderdaad proberen een droom uit te lokken, maar dit is geen must, als je bewust kan blijven in die pure leegte, kan je nog diepere ervaringen hebben, aldus wat ik gelezen heb, zelf nog nooit meegemaakt.

Heb het wel eens geprobeerd, mijn droomogen te sluiten midden in een lucide droom, zo zou je terecht kunnen komen in het heldere licht (zoals Tibetanen dit noemen), maar ik werd gewoon wakker, jammer.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
45

BerichtGeplaatst: Wo 17 Sep, 2014  Reageer met quote

Dreamystivi schreef:
lucide zijn in de droomloze slaap, in het Tibetaans boeddhisme noemt men dit slaapyoga, is nog moeilijker dan droomyoga

Ik heb daar wel eens wat over gelezen ja. Maar je verwacht toch niet dat je daar zomaar per ongeluk in terecht komt eh .
Nu hoop ik eigenlijk wel dat het nog eens gebeurt, zodat ik dan kan blijven slapen en de leegte kan ontdekken, of de droom zien ontstaan smile

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 18 Sep, 2014  Reageer met quote

Wie weet is het veel gemakkelijker er per ongeluk in te komen dan bewust, al proberend smile
Ik zou er in alle geval van genieten, als ik u was, inderdaad verkennen, observeren ook al is er niet veel te observeren, het feit dat je bewust bent op zich is toch al tenminste iets wat je kan observeren wink5

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 21 Sep, 2014  Reageer met quote

Maja, heb juist iets gelezen waardoor ik nu denk dat het misschien toch niet lucide in nonRem was. Het is blijkbaar mogelijk in REM te zijn, zonder dat er al een droom is.

Quote:
A funny thing often happens to dreamers when they succeed at a WILD. You may have experienced the phenomenon yourself: You lie down and wait properly, you make it through the “noise,” you’re in good possession of your self-awareness, and may even have managed to leave your memory switched on. Everything went perfectly. But then there you are, sure you are dreaming, but still lying in your bed, or wandering the rooms of your house, with nothing to do, to see, or pretty much to show for all your efforts. Yeah, you’re still lucid, but the dreamworld is pretty damn dull.

What happened? Simply put, you did your WILD, are lucid, but there is no dream to enter! The required mental materials for a dream -- unconscious input like day residue and dream schemas, etc. -- have not been spooled up, because your normal sleep schedule is not being followed. That would be sort of dull, I think.
...

This all may sound ridiculous, and I would bet that there are plenty of knowledgeable folks who might thoughtfully disagree, but I think it is a true condition: when you’re doing it in an unnatural fashion like WILD, it is possible to enter a dream state without a dream schema on tap. Your unconscious mind, in effect, wasn’t prepared for your visit! Even if I’m wrong about this, today’s session will still help you increase the quality of your LD, so it might still be worth considering.

Bron: http://www.dreamviews.com/wild/132565-wild-session-4- mental-prep-part-2-for ming-your-dreams.html

Dus, misschien toch eens bovenstaande link openen en lezen, er staat daar wat te doen om toch een droom te produceren.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
45

BerichtGeplaatst: Zo 28 Sep, 2014  Reageer met quote

Dreamystivi schreef:
Maja, heb juist iets gelezen waardoor ik nu denk dat het misschien toch niet lucide in nonRem was. Het is blijkbaar mogelijk in REM te zijn, zonder dat er al een droom is.
Quote:
A funny thing often happens to dreamers when they succeed at a WILD.

Ja interessant, dit lijkt op wat Dryalantha schreef, dat het na WILD kan optreden, als eerste fase van REM waar de droom nog moet ontstaan.

En ik kwam het nu toevallig tegen bij Tim Post. Lucide 'in between dreams'. Tijdens REM dus
https://www.youtube.com/watch?v=8u3OaAcpc3o&index=10& list=PL5CAF546C73FE185 1
van 4:00 tot 6:00
Hij zegt in feite: Er zitten meerdere dromen in een REM fase. Een droom gaat uiteindelijk dood, vervaagt, verdwijnt (tenminste dat is zijn ervaring). Dan wordt het zwart, er is niks meer, maar je kan je luciditeit behouden en de volgende droom zien ontstaan. Zo kan je lucide blijven van de ene in de andere droom, dat noemt hij dream hopping.

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
LDs: 367

BerichtGeplaatst: Ma 29 Sep, 2014  Reageer met quote

Dat van handen wrijven om lucide droom vast te houden in zijn filmpje ga ik echt eens proberen.

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Wel,

Ik had dat van Majah nog niet gelezen, en heb het deze morgen zelf mogen meemaken. Ja, handen wrijven, heb ik ook veel gedaan, en hielp inderdaad om de luciditeit in stand te houden. Maar het was moeilijk om echt in een droom terecht te komen, uiteindelijk met mij lang te laten vallen is het gelukt. Zie ld-competitie:
http://ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?p=93119#9311 9

Ik heb dus aan dream hopping gedaan, maar ik noem het eerder DEILD en volgens mij is het gewoon een soort WILD, maar dan gemakkelijker, omdat je lichaam nog in slaap is en je geest nog echt droomachtig, dus geen relaxatie nodig en lang wachten.

Ik denk niet dat je die zwarte gaten in je REM hebt tussen de dromen, volgens mij weef je de ene droom gewoon aan de andere droom aan elkaar in dezelfde REM-fase, maar wordt je af en toe lichtjes wakker, NA elke REM fase (vele merken dit niet eens, maar het is aangetoond dat je steeds even wakker wordt na elke REM fase, REM devices en apps gebruiken dit om te weten wanneer je in REM zat, voor je in REM zat zijn er nog lichte bewegingen, in niet-REM ben je nog niet verlamd, dan komt een periode dat je muisstil-licht, REM met SP en dan wordt er weer beweging geregistreerd, dan weet de app dat je uit REM bent (er is dan ook geen SP meer). Maar als je ingrijpt op dit natuurlijk proces, door de reflex van het bewegen na de REM tegen te gaan, blijf je als het ware in SP en kun je dus gemakkelijk weer een droom instappen. Maar dan is het wachten tot de volgende REM ingaat, tegen de ochtend duurt dit niet lang, REM fases volgen elkaar snel op, maar blijkbaar kan het toch wel even duren, en is het dus kwestie van lucide te blijven tot de REM weer intreedt of deze uit te lokken door je droomlichaam te creëren en zo? Denk ik. Zo voelde het toch.

De tweede keer ben ik ook weer wakker geworden, maar zat ik blijkbaar toch nog in REM, dus doordat ik stil bleef liggen, bleef de SP en kwam er spontaan weer een droom.

Het is alleen maar als je echt op het einde van een REM wakker wordt en toch stil blijft liggen en daardoor in SP blijft zodat je lucide kunt worden (of als je daarvoor een lucide droom had die afliep omdat einde van de REM was bereikt, kan je dus lucide blijven) en als je je zelf bewust kunt houden in die zwarte periode, dan kan er ook weer een droom onstaan, waarin je dan meteen lucide bent (want je was het al/nog in de niet-droom-fase).

Boeiend allemaal, toch?

Dit lijkt toch wel een beetje op slaap-yoga, maar hier bestaat de kunst erin om 's avonds bij het slapen gaan bewust in slaap te vallen, maar dit is erg moeilijk want het duurt eerst zeker 90 minuten voor je eerste REM fase ingaat en dus een droom onstaat, dus zolang zou je bewust moeten kunnen blijven in die duisternis. Maar die duisternis zou wel heel speciaal zijn, en niet zomaar leeg. Het is echter heel moeilijk om bewust te blijven als er niets gebeurt. Vandaar dat slaapyoga nog moeilijker is dan droomyoga (lucide dromen), maar af en toe kunnen we er blijkbaar toch kleine stukjes van proeven.
Majah heeft dit zeker al gedaan, ik nu ook, dus proberen jullie ook maar smile DEILD is heel leuk en kan zulke luciditeit zonder droom uitlokken.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

Kan het ook zijn dat je alleen nog maar zwart droom of alleen een soort vierkant/stopbord ziet?

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Mario (Stefano) schreef:
Kan het ook zijn dat je alleen nog maar zwart droom of alleen een soort vierkant/stopbord ziet?

ja, alleen maar zwart is mogelijk, ook alleen maar 1 beeld, maar dan is de droom toch al een beetje aan het ontstaan of is het gewoon HI.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
16
Researchers

Dreamystivi schreef:
Mario (Stefano) schreef:

ja, alleen maar zwart is mogelijk, ook alleen maar 1 beeld, maar dan is de droom toch al een beetje aan het ontstaan of is het gewoon HI.

Kan het ook zijn dat je nooit meer droom of alleen nog maar zwart droom?
Nu we het er toch over hebben als ik verkouden ben en ik ga naar bed en mijn neus raakt verstopt terwijl dat ik al aan het slapen ben doordat de neusspray uitgewerkt is dan droom ik heel licht en zie ik geen beeld maar ben ik eigenlijk een beetje aan het denken en dan heb ik meestal een rotgevoel terwijl de droom eigenlijk niet rot is en dan wordt ik wakker met een verstopte neus en dat is natuurlijk wel een rotgevoel. Met buikpijn heb ik dat ook. Dan voel ik de buikpijn heel licht in een hele lichte droom zonder beeld en eigenlijk alleen denken en uit eindelijk wordt ik wakker door de buikpijn en moet ik naar het toilet.

Een van mijn dromen tijdens dat ik verkouden was:
Ik sliep heel licht omdat ik verkouden was. Ik droomde over dat ik bezig was met apps en technieken voor lucide dromen. Ik vond het niet zo fijn (omdat in de werkelijkheid mijn neus verstopt zat en dat ook niet fijn is). Toen werd ik wakker.

Weet jij wat voor soort droom dit is?

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.