EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Heeft iedereen wel eens een LD gehad?/Kindertijd/FA, SP HI,

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur  Bericht 
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
Mario (Stefano) heeft een LD4all Quest gehaald!
17
Researchers
Laatst gezien: 5-11-2018
LDs: 63

BerichtGeplaatst: Za 20 Sep, 2014  Reageer met quote

Sorry. Ik reageer toch even op dit topic omdat ik wil laten weten dat ik een nieuw topic heb aangemaakt. Normaal gesproken als ik off topic ga zoals over kindertijd lucide dromen kan ik het onderwerp wijzigen en naast een / een nieuwe onderwerp erbij zetten maar met boeddhisme en hindoe´sme kan dat niet omdat dat onder Er is meer tussen dromen en waken valt. Ik heb daarom een nieuw topic over boeddhisme, hindoe´sme, verlichting en mediteren aangemaakt bij Er is meer tussen dromen en waken.

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 10-10-2018
LDs:

Mario (Stefano) schreef:
Waarom staat er bij de afkortingen SP gaat meestal gepaard met FA de dromer denkt wakker te zijn maar kan zich niet bewegen dit kan erg beangstigend zijn?

Ik weet niet wie die afkortingen heeft opgesteld, maar volgens mij klopt dat niet helemaal, althans niet volgens mijn eigen ervaring. Bij een FA ben je nog volop aan het dromen (je denkt gewoon dat je wakker geworden bent, maar je droomt dit), SP kun je ervaren als je al volledig wakker bent (geestelijk dan toch), lichaam zit nog in droom-modus, maar er is gewoon geen droom meer. Als ik SP ervaar, dan is mijn droom toch weg (of nog niet gekomen). Als ik een FA heb, dan voel ik nooit SP, want dan droom ik nog en voel ik mijn echte lichaam niet. Misschien hebben sommigen FA waarin het verlamd gevoel van hun echt lichaam bewust wordt waargenomen terwijl de droom nog niet gedaan is, en dan kunnen zij een gecombineerd effect hebben, dromen dat ze wakker zijn geworden en tegelijkertijd in het echt en in die droom niet kunnen bewegen. Ik heb dit nooit gehad, ik heb ofwel SP, ofwel FA, nooit beiden tegelijk.

Je gaat dit ook aan anderen moeten vragen, want misschien heb ik inderdaad een verkeerd begrip van FA, maar voor mij is het toch het duidelijkst om deze twee SP en FA uit elkaar te houden, bij SP is er geen droom, bij FA is er wel droom, maar denk ik dat er geen droom is (denk dus dat ik wakker ben).

Mario (Stefano) schreef:

Kan je bij verlichting je leven zelf bepalen?

Verlicht zijn is misschien wel te vergelijken met voortdurend lucide zijn, maar dan in het echte leven. Dus ja, in een lucide droom kan jij je eigen droom bepalen, als je verlicht bent kan je je eigen leven bepalen.

Mario (Stefano) schreef:
Wat is eigenlijk het verschil tussen boeddhisme en hindoe´sme? Bij hindoe´sme heb ik ook wel eens zoiets gelezen dat als er iemand wakker wordt dan het leven stopt.

Dit is heel erg off-topic, dus gelieve hier niet meer verder op door te gaan. Ik geef u kort mijn visie hierop:

Het grootste verschil is misschien wel dat in het hindu´sme meestal "alles" als een illusie wordt gezien, terwijl in het boeddhisme "alles zoals we het ervaren" als een illusie wordt gezien (wat niet hetzelfde is). M.a.w. in het boeddhisme is er ergens echt wel nog een werkelijkheid, maar deze werkelijkheid ervaren we nooit direct (tenzij we verlicht zijn), we ervaren een afkooksel ervan die we zelf creŰren door het projecteren van allerlei denkbeelden, gevoelens op die absolute werkelijkheid, waardoor we die werkelijkheid zelf niet ervaren. We ervaren alleen onze projectie ervan, onze manier van de werkelijheid te ervaren en we geloven dat dit de werkelijkheid is. Zo heeft volgens het boeddhisme ieder zijn eigen werkelijkheid, en kunnen die werkelijkheden erg verschillen tussen mensen onderling, vandaar zoveel conflicten, elkaar mis verstaan, ... We leven dus allemaal in onze eigen droomwerelden en denken allemaal afzonderlijk dat onze droomwereld echt is.
De bedoeling van het boeddhisme is de werkelijkheid zoals die werkelijk is te doorgronden, daarvoor moeten we door onze illusies, onze denkbeelden, gewoontes, gevoelens kunnen prikken om de werkelijkheid te kunnen zien zonder projecties, maar puur zoals het is. Dit is als wakker worden, of beter lucide worden, bewust worden, in de droom van je leven. Als je zo wakker wordt, dan stopt de wereld niet, maar ervaar je gewoon zijn echte aard, zodat je niet meer wordt meegesleurd door denkbeelden, waanbeelden, emoties, afkeer, aantrekking, aangekweekt identiteitsgevoel, ... m.a.w. je wordt niet meer geleefd, je leeft zelf, puur en zonder storende elementen, zonder lijden.

Sorry, maar ik ga hier niet verder op ingaan, ook niet als je nog verdere vragen stelt, dit is veel te veel off topic en iets waar je jezelf moet in verdiepen als je het intresseert. Maar misschien is dat nog wat vroeg. Verdiep je best gewoon verder in lucide dromen, als je daar veel ervaring in opdoet, ga je op den duur vanzelf wel beter begrijpen wat boeddhisten proberen duidelijk te maken. Boeddisten, vooral die in Tibet, werken ook heel veel met lucide dromen. Dus prijs u gelukkig met u vele lucide dromen, hiermee ben je zelf al een beetje het pad van een boeddhistische yogi aan het opgaan colgate

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
17
Researchers

Dreamystivi schreef:
Mario (Stefano) schreef:
Vallen SP en HI ook onder FA?

Neen, bij FA ben je nog gewoon aan het dromen, dus alles wat je ziet, hoort en voelt is gewoon de droom. Hi en SP komen voor bij het in slaap valllen, niet meer als er al een droom is.
Mario (Stefano) schreef:

En bedoel je met bewust uit wakker kunnen worden dat je expres wakker wil worden als het leven een droom zou zijn of dat je bewust bent tijdens het wakker worden uit het leven?

Dat eerste, volgens boeddhisten is het leven ook een soort droom, wakker worden uit deze droom, of beter gezegd lucide worden in deze droom, noemen zij de verlichting bereiken. M.a.w. je bent vanaf dan volledig bewust in je leven zelf.

Waarom staat er bij de afkortingen SP gaat meestal gepaard met FA de dromer denkt wakker te zijn maar kan zich niet bewegen dit kan erg beangstigend zijn?

Kan je bij verlichting je leven zelf bepalen?
Wat is eigenlijk het verschil tussen boeddhisme en hindoe´sme? Bij hindoe´sme heb ik ook wel eens zoiets gelezen dat als er iemand wakker wordt dan het leven stopt.

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Mario (Stefano) schreef:

Neen, bij FA ben je nog gewoon aan het dromen, dus alles wat je ziet, hoort en voelt is gewoon de droom. Hi en SP komen voor bij het in slaap valllen, niet meer als er al een droom is.
Mario (Stefano) schreef:

En bedoel je met bewust uit wakker kunnen worden dat je expres wakker wil worden als het leven een droom zou zijn of dat je bewust bent tijdens het wakker worden uit het leven?

Dat eerste, volgens boeddhisten is het leven ook een soort droom, wakker worden uit deze droom, of beter gezegd lucide worden in deze droom, noemen zij de verlichting bereiken. M.a.w. je bent vanaf dan volledig bewust in je leven zelf.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
17
Researchers

BerichtGeplaatst: Vr 19 Sep, 2014  Reageer met quote

Dreamystivi schreef:
Mario (Stefano) schreef:
Dus het maakt niet uit waar je wakker wordt het is dus altijd een FA?

Ja, als je denkt dat je echt wakker bent geworden, ja.
Mario (Stefano) schreef:
Ik kan nu toch niet echt wakker worden als een jongentje van 7 en dat ik sinds mijn zevende alles hebt gedroomd (alles wat ik na mijn zevende heb meegemaakt dus LD4all bestaat dan niet, Windows 8 bestaat niet, Android bestaat niet,wat ik nu naar jou aan het tikken bestaat niet, jij bestaat niet) maar het in feite maar een paar minuten op een nacht is geweest?

Dat was ook maar een grapje hee, hoewel:
"Is ons leven ook geen droom, waar we bewust uit wakker kunnen worden?"

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Mario (Stefano) schreef:
Dus het maakt niet uit waar je wakker wordt het is dus altijd een FA?

Ja, als je denkt dat je echt wakker bent geworden, ja.
Mario (Stefano) schreef:
Ik kan nu toch niet echt wakker worden als een jongentje van 7 en dat ik sinds mijn zevende alles hebt gedroomd (alles wat ik na mijn zevende heb meegemaakt dus LD4all bestaat dan niet, Windows 8 bestaat niet, Android bestaat niet,wat ik nu naar jou aan het tikken bestaat niet, jij bestaat niet) maar het in feite maar een paar minuten op een nacht is geweest?

Dat was ook maar een grapje hee, hoewel:
"Is ons leven ook geen droom, waar we bewust uit wakker kunnen worden?"

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
17
Researchers

Dus het maakt niet uit waar je wakker wordt het is dus altijd een FA? Ik kan nu toch niet echt wakker worden als een jongentje van 7 en dat ik sinds mijn zevende alles hebt gedroomd (alles wat ik na mijn zevende heb meegemaakt dus LD4all bestaat dan niet, Windows 8 bestaat niet, Android bestaat niet,wat ik nu naar jou aan het tikken bestaat niet, jij bestaat niet) maar het in feite maar een paar minuten op een nacht is geweest?

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Mario (Stefano) schreef:
Stel dat ik vannacht droom dat ik Jaren geleden wakker wordt en het blijkt dat alle afgelopen Jaren maar een droom geweest is en dan later toch echt wakker wordt is dat ook een FA?

smile Jij hebt toch wel rare kronkels in je brein smile
Maar ja, tuurlijk is dat ook een FA, altijd als je in een droom wakker wordt en gelooft dat je echt wakker geworden bent.

Als je daarentegen nu wakker zou worden en beseffen dat je al die tijd (heel je verleden) hebt liggen dromen, dan is dat geen FA, maar verlichting :D :D

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
17
Researchers

BerichtGeplaatst: Do 18 Sep, 2014  Reageer met quote

Dreamystivi schreef:
Mario (Stefano) schreef:
Ik heb een vraagje. Is het ook FA als ik wakker wordt in het bed van mijn opa en oma of in mijn oude kamer?

Ja hoor, wakker worden op een onbewoond eiland kan zelfs een FA zijn, als je op dat moment echt gelooft dat je wakker geworden bent.

Stel dat ik vannacht droom dat ik Jaren geleden wakker wordt en het blijkt dat alle afgelopen Jaren maar een droom geweest is en dan later toch echt wakker wordt is dat ook een FA?

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Mario (Stefano) schreef:
Ik heb een vraagje. Is het ook FA als ik wakker wordt in het bed van mijn opa en oma of in mijn oude kamer?

Ja hoor, wakker worden op een onbewoond eiland kan zelfs een FA zijn, als je op dat moment echt gelooft dat je wakker geworden bent.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
17
Researchers

majah schreef:
Mario (Stefano) schreef:
Drenmystivi en Majah,
Hebben jullie voor jullie eerste LD en in jullie kindertijd wel al FA en SP gehad?

SP en FA heb ik wel gehad voor de eerste LD.
Maar in mijn kindertijd? Geen idee meer wat ik toen droomde eigenlijk. Is best lang geleden

Het is misschien een goed idee om wat bijzondere dromen uit je kindertijd op te schrijven, Stefano, want later ben je ze misschien vergeten.

Dankjewel voor je tip Majah!

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
17
Researchers

Dreamystivi schreef:
Mario (Stefano) schreef:
Drenmystivi en Majah,
Hebben jullie voor jullie eerste LD en in jullie kindertijd wel al FA en SP gehad?

SP, niet dat ik mij herinner, denk het niet, is nogal beangstigend als je niet weet wat het is, dus die angst zou ik mij wel nog herinneren. FA waarschijnlijk wel, jazeker, gedroomd dat ik opstond en naar school ging, enzo, en dan toch echt wakker worden. HI heb ik ook eens gehad, maar precies zonder SP: ik zag als kind op de rand van mijn bed eens een vogeltje, dat omver viel, het leek heel echt, dus dacht ook dat het echt was, sprong uit mijn bed (lukte, dus geen SP) en ben dat vogeltje beginnen zoeken, tot ik moest besluiten dat het misschien toch maar een hallucinatie was geweest. Ik was toen vrij jong, toch kan ik het nog goed herinneren, omdat ik er echt wel van onder de indruk was, dat ik zo duidelijk iets gezien had, dat er eigenlijk niet was. Veel later, als ik over LD begon te lezen, begreep ik pas dat dit HI was.

Grappig dat vogeltje. Ik heb een vraagje. Is het ook FA als ik wakker wordt in het bed van mijn opa en oma of in mijn oude kamer?

back to top
Dreamystivi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Mario (Stefano) schreef:
Drenmystivi en Majah,

SP, niet dat ik mij herinner, denk het niet, is nogal beangstigend als je niet weet wat het is, dus die angst zou ik mij wel nog herinneren. FA waarschijnlijk wel, jazeker, gedroomd dat ik opstond en naar school ging, enzo, en dan toch echt wakker worden. HI heb ik ook eens gehad, maar precies zonder SP: ik zag als kind op de rand van mijn bed eens een vogeltje, dat omver viel, het leek heel echt, dus dacht ook dat het echt was, sprong uit mijn bed (lukte, dus geen SP) en ben dat vogeltje beginnen zoeken, tot ik moest besluiten dat het misschien toch maar een hallucinatie was geweest. Ik was toen vrij jong, toch kan ik het nog goed herinneren, omdat ik er echt wel van onder de indruk was, dat ik zo duidelijk iets gezien had, dat er eigenlijk niet was. Veel later, als ik over LD begon te lezen, begreep ik pas dat dit HI was.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
46
Laatst gezien: 10-11-2018
LDs: 100+

Mario (Stefano) schreef:
Drenmystivi en Majah,

SP en FA heb ik wel gehad voor de eerste LD.
Maar in mijn kindertijd? Geen idee meer wat ik toen droomde eigenlijk. Is best lang geleden

Het is misschien een goed idee om wat bijzondere dromen uit je kindertijd op te schrijven, Stefano, want later ben je ze misschien vergeten.

back to top
Mario (Stefano)
Lucid Droid
LD4all lid
17
Researchers

BerichtGeplaatst: Wo 17 Sep, 2014  Reageer met quote

Drenmystivi en Majah,

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.