EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Prelucide dromen (aanmoediging voor beginnende ld'ers)

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 9-10-2017
LDs: 76

Prelucide dromen (aanmoediging voor beginnende ld'ers)
BerichtGeplaatst: Zo 21 Dec, 2014  Reageer met quote

Prelucide dromen
Aanmoediging voor beginnende ld'ers

Als je hebt besloten dat je lucide wilt gaan dromen, kan het een tijdje duren voordat de eerste lucide dromen komen. In de tussentijd is het een goed idee om je DJ goed in de gaten te houden. Je kan niet alleen droomsignalen leren herkennen, je kan ook ontdekken dat er vooruitgang zit in het bewust-zijn in je dromen.

Wat is een prelucide droom?
In een prelucide droom ben je bijna lucide. Je hebt dus nog niet het besef dat je droomt, maar je verstand of je bewustzijn is al wel veel meer alert dan in een normale droom. Soms zijn prelucide dromen makkelijk te herkennen, je betwijfelt bijvoorbeeld gewoon of het wel klopt. Maar ik heb gemerkt dat het ook veel subtieler kan zijn en moeilijker te herkennen.
Ik denk dat het wel belangrijk kan zijn om die prelucide verschijnselen te herkennen. Want iedereen kan je vertellen dat je vaak geduld nodig hebt om een LD te krijgen. Maar om gemotiveerd te blijven, helpt het wel als je vooruitgang ziet!

Ik heb een aantal verschillende soorten prelucide verschijnselen op een rijtje gezet.
Deze zijn zoals ik ze herken in mijn dromen. Ik hoop dat anderen ze herkennen en de lijst kunnen aanvullen

1) dichtbij lucide
Je wilt een RC doen, maar vergeet dat dan weer.
Je hebt een RC gedaan, maar die is niet gelukt
Je denkt dat je misschien droomt, maar je wordt niet lucide

2) twijfel aan de realiteit
Je merkt op dat er vreemde dingen gebeuren. Je verbaast je.
Misschien vraag je jezelf af hoe dit nou kan, bijvoorbeeld 'hoe kom ik hier terecht?'
Of je stelt vragen aan anderen, omdat je het niet snapt.
Je geest kan dan ook met allerlei 'rationele' verklaringen komen, zoals bijvoorbeeld een valse herinnering.

3) thema (lucide) dromen
Je bent in je droom bezig met het thema (lucide) dromen. Je denkt aan dromen, je praat over dromen, je ziet een boek of andere info die er over gaat. Misschien kom je op het LD4all forum. Je denkt aan RCs of andere technieken, of je schrijft iets in je droomjournaal DJ etc.

4) geheugen
Als je lucide wilt dromen zet je ook je geheugen aan het werk. Want je prent jezelf in dat je het wilt merken als je droomt. Je wilt je bijvoorbeeld tijdens je droom herinneren een RC te doen.
Je zet dus je geheugen tijdens je slaap een beetje onder druk. Als gevolg daarvan is je geheugen tijdens dromen vaak actiever. Je probeert je iets te herinneren maar je weet niet wat.
Je bent in je droom aan het graven in je geheugen. Bijvoorbeeld je doet je best om op namen te komen, maar het lukt je niet. Je bent vergeten hoe je ergens bent gekomen en probeert je de weg te herinneren. Je bent iets kwijt en probeert te herinneren waar je het gelaten hebt.

5) vliegen, rijden, racen, springen, zwemmen, varen, dansen, acrobatiek etc
Je bent in beweging, je voelt je vrij, je maakt snelheid, je geniet ervan.
In mijn ervaring gaan dit soort dromen vaak direct vooraf aan lucide dromen, dezelfde nacht of de nacht ervoor bijvoorbeeld.

6) korreltje zout
Je neemt de droom met een korreltje zout. Je neemt het niet helemaal serieus wat er gebeurt, je laat je niet gek maken. Je bent ontspannen al dreigt er gevaar. Je maakt je niet druk, waar je dat IRL wel zou doen. Je neemt risico's zonder zenuwen. Ergens lijk je te beseffen dat het toch niet helemaal echt is.

7) niet helder
Je voelt dat je niet helder bent of niet goed wakker. Je kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan koffie of aan een douche om op te frissen.
Je moet iets belangrijks doen, een examen ofzo, en je merkt dat je je niet goed kan concentreren
Je hebt alcohol gedronken of je denkt dat je misschien alcohol gedronken hebt.

8 ) opmerken van slaap of slaapverlamming
Je kan het idee krijgen dat je slaapt, dat je nog niet wakker bent geworden, dat het midden in de nacht is.
Of je merkt dat het 's nachts licht is of donker overdag. Of je wilt slapen, je zoekt een plekje om te slapen, je gaat een dutje doen. Allerlei associaties met slapen zijn mogelijk.
Soms viel het mij ineens op dat ik op de grond lag (terwijl dat niet paste in de droom). Of ik merkte ineens dat mijn ogen dicht waren. Het lijkt er op dat je je dan bewust word van de natuurlijke slaapverlamming (die gewoon bij dromen hoort).

9) vals ontwaken
FA Vals ontwaken: het lijkt of je wakker bent geworden, maar in feite droom je dat je wakker bent. Dit is vaak een heel realistische droom, gewoon in je eigen huis.
Het is een goede gewoonte om altijd als je wakker wordt een RC te doen. Op die manier kan je tijdens een FA lucide worden.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.