EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

"Wat slik jij voor pillen...?"

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
dj-girl
LD4all lid
LD4all lid
dj-girl heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 26-3-2017
LDs: tel kwijt..

"Wat slik jij voor pillen...?"
BerichtGeplaatst: Wo 11 Mei, 2016  Reageer met quote

Hoi dromers :D

Als ik iemand vertel over lucide dromen (en de eindeloze mogelijkheden), merk ik dat ik vaak de reactie krijg (in de trant van): "Wat slik jij voor pillen?"
Ik vroeg me af of jullie ook wel eens van die reacties krijgen.
Vervelend vind ik het niet, omdat ik dan altijd blij ben dat ik juist géén drugs nodig heb om lekker te kunnen vliegen wink Ik heb soms ook het gevoel dat mensen zich ongemakkelijk kunnen voelen bij het onderwerp lucide dromen... waarom, weet ik niet precies. Misschien omdat voor veel mensen dromen onbekend gebied zijn en ze zijn natuurlijk persoonlijk.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen smile Wat voor reacties krijgen jullie meestal als jullie iemand vertellen over lucide dromen?

Groetjes dj-girl

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
27
Chat Mods
Laatst gezien: 17-8-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 14 Mei, 2016  Reageer met quote

Ik heb gemerkt dat iedereen dromen heel anders ervaart en dat niet iedereen gewend is om over dromen te praten. Dit leidt tot heel verschillende reacties als je toch over dromen begint.

Je kunt het een beetje vergelijken met het praten over andere, normale zaken, waar mensen eigenlijk normaalgesproken niet over praten. Bijvoorbeeld toiletgewoontes. Als je over je eigen toiletgewoontes begint en die komen voor een groot deel overeen met wat de ander doet (bijvoorbeeld: "Ik ga ook liever thuis dan op het werk") dan is het gemakkelijk een gesprek te beginnen. Maar als de gewoontes heel anders blijken, dan zijn mensen bang dat wat zij anders doen 'raar' is. Het is dan beter dat wat jij doet 'raar' is. Ook al zijn beide manieren 'normaal'. (Bijvoorbeeld: persoon 1: "Ik douche mijzelf 3 keer per week" persoon 2: "Dat is vies" of "oh, ja ik doe ook zoiets" (persoon 2 doucht 2 keer per dag. In het eerste geval is het beter als persoon 1 zich slecht voelt dan dat persoon 2 zichzelf slecht voelt en in het tweede geval geeft persoon 2 niet graag toe dat hij/zij het anders doet.)

Met dromen heb ik veelal hetzelfde gemerkt. Mensen die ook veel/raar dromen en ook een zekere mate van controle hebben in hun dromen vinden het niet raar om daar met mij over te praten. Maar ik heb ook mensen ontmoet die zelf zelden dromen, over heel andere dingen dromen, geen enkele controle hebben in dromen of die dromen niet leuk vinden omdat het hun 'van slaap berooft'. Soms vinden deze mensen het makkelijker om te denken dat ik degene ben die gek ben (en zij zijn dan dus 'normaal') of vinden ze het prettiger om van onderwerp te wisselen.

Daarnaast heb ik ook zelf weleens gemerkt dat ik liever niet over mijn dromen begon omdat iemand iets heel stellig vond. Deze persoon vertelde mij dat een collega vaak over werk/collega's droomt en dat deze persoon wel een workaholic moest zijn. Daar was ik het niet mee eens, ik droom zelf heel vaak over alledaagse dingen (dus ook werk), maar dat durfde ik toen niet meer te zeggen.

Ik praat meestal alleen over lucide dromen als het gespreksonderwerp al dromen is. (Dit kun je een beetje sturen door een keer te vertellen over een relevante droom. "Wat grappig, ik droomde laatst al over deze situatie, maar dat liep heel anders af..." of "Ik droomde vannacht over deze toets, het was heel raar want...")
Daarna pols ik de reacties van mensen en besluit wat ik vertel smile Als mensen enthousiast vertellen over hun dromen kan ik verder gaan met lucide dromen. Als het enthousiasme minder is, kan ik het ook alleen terloops noemen. (Bijvoorbeeld: "...maar toen veranderde de droom omdat ik door had dat ik droomde, dus was ik van die nare leraar af."

Ik gebruik meestal niet het woord lucide als niemand echt geïnteresseerd is. Dat klinkt te technisch smile

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 9-10-2017
LDs: 76

BerichtGeplaatst: Za 14 Mei, 2016  Reageer met quote

Inderdaad Ansie, dat leg je goed uit :D Dat het daarom zo ongemakkelijk kan voelen om met iemand over (lucide) dromen te praten...

Als ik iemand over lucide dromen vertelde kreeg ik ook wel eens een reactie in de trant van: Ja, maar wat kan je daar dan mee? Wat heb je er aan? Wat is het nut?
Tja, en daar is natuurlijk wel van alles over te vertellen, bijvoorbeeld over training of healing of zelfinzicht etc. Maar dat doe ik dan toch meestal niet, daar over uitweiden. Want er zijn genoeg andere veel praktischer manieren om die dingen te beoefenen of te bereiken.
Pas als iemand het idee van lucide dromen fascinerend vindt, dan heeft het zin om verder te kijken wat hij er ook nog mee kan bereiken. Dat denk ik dan wink

back to top
dj-girl
LD4all lid
LD4all lid
dj-girl heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 26-3-2017
LDs: tel kwijt..

BerichtGeplaatst: Zo 15 Mei, 2016  Reageer met quote

Je legt het inderdaad duidelijk uit smile Meestal begin ik ook niet zomaar over lucide dromen, maar laatst had ik mijn dromendagboek in de huiskamer laten liggen en ging mijn huisgenoot er bijna op zitten. Die dacht dat ik daar mijn toekomstplannen in opschreef Dus toen moest ik toch maar even uitleggen dat het over nachtelijke dromen ging. Meestal heb ik het alleen over dromen met mensen die dicht bij me staan, zoals mijn ouders en mijn vriend.

De vraag over het nut van lucide dromen, vind ik eigenlijk wel grappig. Die heb ik nooit gehad. Ik vind het net zo nuttig als het lezen van een boek of het kijken van een film. Het zijn gewoon dingen die je beleeft terwijl je slaapt... zonde om te vergeten eigenlijk. Om er echt iets mee te doen vind ik lastig. Ik haal soms wel inspiratie voor allerdaagse dingen uit mijn dromen (zoals wat ik ga koken tounge2 )

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.