EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Acronyms - veel gebruikte afkortingen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 4Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur  Bericht 
Qu
Founder
LD4all lid
Qu heeft een LD4all Quest gehaald!
44
Chat Mods
Researchers
Laatst gezien: 13-9-2017
LDs:

Acronyms - veel gebruikte afkortingen
BerichtGeplaatst: Vr 19 Sep, 2003  Reageer met quote

Hier is een lijst van alle veel voorkomende termen en afkortingen op dit forum, inclusief betekenis. Sommige termen zijn engels gebleven, andere overgeheveld naar het Nederlands.

Met dank aan DreamAddict en allen die een bijdrage hebben geleverd.
Voel je vrij om afkortingen (inclusief verklaring) toe te voegen, ze worden dan tzt toegevoegd aan de lijst.

AP = Astrale Projectie - Het projecteren van het bewustzijn naar een andere sfeer, anders dan die van het fysieke lichaam. Uit je lichaam treden.

AB = Astral Body - het lichaam of voertuig dat het bewustzijn aanneemt tijdens een droom of een uittreding.

AL = Astraal Lichaam - het lichaam of voertuig dat het bewustzijn aanneemt tijdens een droom of een uittreding.

DB = Dream Body - Hoe je eruit ziet in een droom.

DL = Droom Lichaam - Hoe je eruit ziet in een droom.

DC = Dream Character - Een persoon, dier of ding (anders dan jezelf) die in je droom voorkomt.

DD = Droom Dagboek - Je droomdagboek, waarin je al je dromen bijhoudt.

DJ = Dream Journal - Je droomdagboek, waarin je al je dromen bijhoudt.

DS = Dream Sign - Iets in je droom wat je doet realiseren dat je droomt. Dit kan van alles zijn, een persoon, plaats, of gebeurtenis. Ze zijn voor elke dromer uniek. Door het bijhouden van een DD kun je je eigen DS ontdekken.

DILD = Droom geInitieerde Lucide Droom - Hierbij wordt je in een droom lucide door bijvoorbeeld een DS te herkennen.

FA = False Awakening - Het lijkt of je wakker bent geworden, maar in feite droom je dat je wakker bent.

VO = Vals Ontwaken - Het lijkt of je wakker bent geworden, maar in feite droom je dat je wakker bent.

FLD = False Lucid Dream - Je bent je niet bewust dat je droomt, maar toch gedraag je je als een lucide dromer en doet alles wat je wilt - je hebt het gedrag van een lucide dromer, niet het bewustzijn (DutchThor).

HI = Hypnagogic Imagery - Beelden die je ziet voor het in slaap vallen of vlak na het wakker worden. Kunnen erg realistisch zijn.

HH = Hypnagogische Hallucinaties Beelden die je ziet voor het in slaap vallen of vlak na het wakker worden. Kunnen erg realistisch zijn.

IRL = In Real Life
IWL = In Waking Life - gebruikt om realiteit van droom te onderscheiden. (Ria)

LD = Lucide Droom - Een droom waarin je bewust bent van het feit dat je aan het dromen bent.

LILD = Lucide Droom geInitieerde Lucide Droom - De droomwereld in een lucide droom je laten helpen lucide te worden in toekomstige dromen, bijvoorbeeld door aan een DC te vragen om terug te komen en je te vertellen dat je droomt. (BrainHacker)

LL = Lucid Living - Lucide Leven - Het echte leven leven op het bewustzijnsniveau dat je in een lucide droom hebt. (Dust Mote)

LMD = Lucide Meta Droom - een droom waarin je gaat slapen en opnieuw een droom krijgt waarin je lucide wordt.

MD = Meta Droom - droom waarin je gaat slapen en opnieuw een droom krijgt.

MILD = Mnemonic Induction of Lucid Dreams - techniek waarbij je bij het inslapen jezelf voortdurend de suggestie geeft: "de volgende keer dat ik droom zal ik me herinneren dat ik droom." Tegelijkertijd beeld je je in dat je je in een vorige droom bevindt en tot het besef komt dat je droomt. (Brainhacker)

MWILD = Music Wake Induced Lucid Dream - WILD beoefenen met gebruikmaking van muziek. De dromer luistert naar een bepaalde muziek terwijl WILD beoefend wordt.

ND = Normale Droom

NDE = Near Death Experience
BDE = Bijna Dood Ervaring

OBE = Out of Body Experience - Buitenlichamelijke ervaring.
OOBE = Out of Body Experience - Buitenlichamelijke ervaring.

RC = Reality Check - Je omgeving kritisch bekijken om er achter te komen of je droomt. bv: klokkijken of iets lezen - dingen die in een droom anders zijn dan in het waakleven.

RT = Realiteits Test - Je omgeving kritisch bekijken om er achter te komen of je droomt. bv: klokkijken of iets lezen - dingen die in een droom anders zijn dan in het waakleven.

RCID of RCILD = Reality-Check-geIniduceerde-Lucide-Droom - Een Lucide Droom krijgen door het beoefenen van Reality Checks. DreamAddict)

REM = Rapid Eye Movement - De fase in de slaap waarin de droom optreedt. Je ogen bewegen dan onder je gesloten oogleden, vandaar de benaming.

SP = Sleep Paralysis - Slaap Verlamming. Gaat meestal gepaard met FA - de dromer denkt wakker te zijn maar kan zich niet bewegen. Kan erg beangstigend zijn.

SSILD = Senses Initiated Lucid Dream. Gebruik korte cyclussen van afwisselend zien, horen en voelen (tijdens WBTB). Kan beschouwd worden als vorm van zelfhypnose.

SV = Slaap Verlamming. Gaat meestal gepaard met FA - de dromer denkt wakker te zijn maar kan zich niet bewegen. Kan erg beangstigend zijn.

SD = Shared Dream - met anderen dezelfde droom dromen.
GD= Gedeelde Droom - met anderen dezelfde droom dromen.

SG = Spirit Guide - Gids - een persoon zonder aards lichaam die je vergezeld tijdens het leven en die je in je droom kan ontmoeten.

DG = Dream Guide - een gids die je helpt tijdens je dromen. Kan er op allerlei manieren uitzien. De dromer zelf weet meestal wanneer hij/zij een DG heeft ontmoet.

ULD = Unaware Lucid Dream - Je bent je niet bewust dat je droomt, maar toch gedraag je je als een lucide dromer en doet alles wat je wilt - je hebt het gedrag van een lucide dromer, niet het bewustzijn. (DutchThor)

WBTB methode, en gaat terug slapen met walkman en zeer zachte muziek. (Wouter)">SILD - Sound Induced Lucid Dream - Je staat op volgens WBTB methode, en gaat terug slapen met walkman en zeer zachte muziek. (Wouter)

VILD: Visually Incubated Lucid Dream - De dromer visualiseert een specifieke droomscene waarin hij/zij een RC zal doen en lucide wordt.

WBTB = Wake-Back-To-Bed method - zeer effectieve methode waarbij je slaapt tussen 4.5 en 6 uur, wakker wordt, iets anders doet voor een half uur ofzo (bij voorkeur LD gerelateerd), en dan weer gaat slapen, met het voornemen lucide te worden.

WILD = Wake-Initiated Lucid Dreams - Rechtstreeks vanuit de waakstaat in een lucide droom komen. Dit kun je bereiken door meditatie of ontspanningsoefeningen, waarbij je bewust blijft.

Laatst aangepast door Qu op Di 18 Sep, 2007, in toaal 6 keer bewerkt
back to top
Qu
Founder
LD4all lid
44
Chat Mods
Researchers
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 20 Sep, 2003  Reageer met quote

pff ze doen het! :D

aanvullingen altijd welkom, ook qua definities.

back to top
Johan S
LD4all lid
LD4all lid
40
Researchers
Laatst gezien: 13-2-2013
LDs:

Fantastisch! :D

MILD: techniek waarbij je bij het inslapen jezelf voortdurend de suggestie geeft: "de volgende keer dat ik droom zal ik me herinneren dat ik droom." Tegelijkertijd beeld je je in dat je je in een vorige droom bevindt en tot het besef komt dat je droomt.

Dit is de kortste definitie die ik kan bedenken en toch alle noodzakelijke elementen van MILD bevat (de suggestie + visualisatie lucide worden in vorige droom).

back to top
Qu
Founder
LD4all lid
44
Chat Mods
Researchers
LDs:

Dank! rechterduim omhoog met knipoog

hij was ietsje te lang voor de mouse over dus ik moest hem daar iets inkorten.

back to top
Johan S
LD4all lid
LD4all lid
40
Researchers
Laatst gezien: 13-2-2013
LDs:

Bedankt ^^

back to top
el_ruurdo
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 30-6-2004
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 21 Sep, 2003  Reageer met quote

Ik zie steeds dit in de lijst staan, maar als ik op de knop Quote klik staat het er niet bij (dus die 2 FA definities). Heb al een RC gedaan maar ben toch echt wakker

Quote:

REM = Rapid Eye Movement - De fase in de slaap waarin de droom optreedt. Je ogen bewegen dan onder je gesloten oogleden, vandaar de benaming.

FA - de dromer denkt wakker te zijn maar kan zich niet bewegen. Kan erg beangstigend zijn.">SP = Sleep Paralysis - Slaap Verlamming. Gaat meestal gepaard met FA - de dromer denkt wakker te zijn maar kan zich niet bewegen. Kan erg beangstigend zijn.

FA - de dromer denkt wakker te zijn maar kan zich niet bewegen. Kan erg beangstigend zijn.">SV = Slaap Verlamming. Gaat meestal gepaard met FA - de dromer denkt wakker te zijn maar kan zich niet bewegen. Kan erg beangstigend zijn.

SD = Shared Dream - met anderen dezelfde droom dromen.
GD= Gedeelde Droom - met anderen dezelfde droom dromen.

Volgens mij is de definitie van SP en SV een beetje in de war.

back to top
Qu
Founder
LD4all lid
44
Chat Mods
Researchers
LDs:

weird, dank voor de melding, ga er zo even naar kijken.

back to top
Qu
Founder
LD4all lid
44
Chat Mods
Researchers
LDs:

als het goed is werkt het nu.

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

BerichtGeplaatst: Za 27 Sep, 2003  Reageer met quote

een van de WILD geeft music inducted dinges aan bij mij

back to top
Ron
living the dream
LD4all lid
31
Laatst gezien: 25-11-2008
LDs: R3ALItY CheCk

BerichtGeplaatst: Zo 28 Sep, 2003  Reageer met quote

he pasquale die menuutjes gaan bij mij vrij snel weg en krijg niet de tijd om ze voledig door te lezen misschien dat je de tijd in kan stellen ? neutral

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Za 25 Okt, 2003  Reageer met quote

LFA

Lucid False Awakening

back to top
Laatst gezien: 23-1-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 14 Nov, 2003  Reageer met quote

heeej ik weeet het het moet

MILD
WILD
heee het werkt

back to top
Iez
bibbediebabbedieboe!
LD4all lid
Laatst gezien: 19-8-2009
LDs:
Woonplaats: Rotterdam, Zuid-Holland, Nederland, Europa, de Aarde, het Heelal, Dromenland

BerichtGeplaatst: Vr 13 Feb, 2004  Reageer met quote

Repression schreef:
LFA

Lucid False Awakening

En wat is dat dan...?

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid

een fals awakening waarin je lucide bent natuurlijk

Oftewel, je word wakker in je bed, maar ziet dat je nog aan het dromen bent.

back to top
Iez
bibbediebabbedieboe!
LD4all lid
Laatst gezien: 19-8-2009
LDs:
Woonplaats: Rotterdam, Zuid-Holland, Nederland, Europa, de Aarde, het Heelal, Dromenland

Oke, thnx, maar hij staat niet in de lijst hè? eh

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 4Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.