EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Acronyms - veel gebruikte afkortingen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 4Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur  Bericht 
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

BerichtGeplaatst: Di 20 Apr, 2004  Reageer met quote

hmm ik ben het niet met de definitie van FLD eens. (zoals gewoonlijk) Dit houd namelijk in dat ik elke dag een FLD heb, terwijl dat nergens op slaat.

Ik heb 2 dagen geleden een FLD gehad, waar ik inderdaad dingen deed als ld'er, zoals gesprekken houden over dc's met mensen, maar ik had niet het bewustzijn dat ik ook echt aan het dromen was. Dat lijk meer een FLD dan wat de huidige beschrijving is.

back to top
Johan S
LD4all lid
LD4all lid
40
Researchers
Laatst gezien: 13-2-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 20 Apr, 2004  Reageer met quote

Repression schreef:
hmm ik ben het niet met de definitie van FLD eens. (zoals gewoonlijk) Dit houd namelijk in dat ik elke dag een FLD heb, terwijl dat nergens op slaat.

Ik heb 2 dagen geleden een FLD gehad, waar ik inderdaad dingen deed als ld'er, zoals gesprekken houden over dc's met mensen, maar ik had niet het bewustzijn dat ik ook echt aan het dromen was. Dat lijk meer een FLD dan wat de huidige beschrijving is.

Doel je nu op deze in de chatroom of die hier, want die hier is namelijk net wat je bedoelt? whatsthat

back to top
FloggingMolly
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 22-12-2006
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 06 Mei, 2004  Reageer met quote

Ik houd niet van al die afkortingen, wordt een mens alleen maar lui van.

back to top
bennie
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 8-5-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 28 Dec, 2004  Reageer met quote

Dirk schreef:
Teveel afko's zorgt ook voor verwarring. Laten we het toegankelijk houden!

jep, helemaal mee eens, ik ken er nog maar heel weinig omdat ik net nieuw lid ben, whatsthat maar als ik ze allemaal nog uit me hoofd moet leren ben ik nog wel een paar jaartjes bezig eek2

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 28 Dec, 2004  Reageer met quote

Daarom is het zo dat als je met je muis stil gaat staan op een afkorting, bijvoorbeeld: LD , je vanzelf te zien krijgt waar de afkorting voor staat.

back to top
Erik-J
Gast

LDs: ∞

BerichtGeplaatst: Ma 10 Jul, 2006  Reageer met quote

Er zijn een paar afkortingen die wel in het Engels zijn maar niet in het Nederlands, dus hier hun Nederlandse varianten:

DK = Droom Karakter - Een persoon, dier of ding (anders dan jezelf) die in je droom voorkomt.

DT = Droom Teken - Iets in je droom wat je doet realiseren dat je droomt. Dit kan van alles zijn, een persoon, plaats, of gebeurtenis. Ze zijn voor elke dromer uniek. Door het bijhouden van een DD kun je je eigen DT ontdekken.

VLD = Valse Lucide Droom - Je bent je niet bewust dat je droomt, maar toch gedraag je je als een lucide dromer en doet alles wat je wilt. - Je hebt het gedrag van een lucide dromer, niet het bewustzijn. (DutchThor)

IEL - In Echte Leven

OLD = Onbewuste Lucide Droom - Je bent je niet bewust dat je droomt, maar toch gedraag je je als een lucide dromer en doet alles wat je wilt. - Je hebt het gedrag van een lucide dromer, niet het bewustzijn. (DutchThor)

GILD - Geluid geInduceerde Lucide Droom - Je staat op volgens WBTB methode, en gaat terug slapen met walkman en zeer zachte muziek. (Wouter)

OTNB = Opstaan-Terug-Naar-Bed methode - Zeer effectieve methode waarbij je slaapt tussen 4.5 en 6 uur, wakker wordt, iets anders doet voor een half uur ofzo (bij voorkeur LD gerelateerd), en dan weer gaat slapen, met het voornemen lucide te worden.

Ik heb REM maar niet gedaan, want dat is al een heel ander soort begrip op zichzelf. ____________________

Zie hier een afkorting die zowel de Nederlandse als de Engelse betekenis ondersteunt:

LL = Lucid Living - Lucide Leven - Het echte leven leven op het bewustzijnsniveau dat je in een lucide droom hebt. (Dust Mote)

Maar er zijn een aantal afkortingen waarbij dat ook zou kunnen maar waar dat niet bij is. Dus de volgende aanpassingen zouden zeer op hun plaats zijn:

IWL = In Waking Life - In Wakend Leven - Gebruikt om realiteit van droom te onderscheiden. (Ria)

MILD = Mnemonische Induction of Lucid Dreams - Mnemonische Inductie van Lucide Dromen - techniek waarbij je bij het inslapen jezelf voortdurend de suggestie geeft: "de volgende keer dat ik droom zal ik me herinneren dat ik droom." Tegelijkertijd beeld je je in dat je je in een vorige droom bevindt en tot het besef komt dat je droomt. (Brainhacker)

DG = Dream Guide - Droom Gids - Een gids die je helpt tijdens je dromen. Kan er op allerlei manieren uitzien. De dromer zelf weet meestal wanneer hij/zij een DG heeft ontmoet.

WILD = Wake-Initiated Lucid Dreams - Waak-geInitieerde Lucide Dromen - Rechtstreeks vanuit de waakstaat in een lucide droom komen. Dit kun je bereiken door meditatie of ontspanningsoefeningen, waarbij je bewust blijft.

MWILD = Music Wake Induced Lucid Dream - Muziek Wakend geInduceerde Lucide Droom - WILD beoefenen met gebruikmaking van muziek. De dromer luistert naar een bepaalde muziek terwijl WILD beoefend wordt.

Hier mist een streepje:

HH = Hypnagogische Hallucinaties Beelden die je ziet voor het in slaap vallen of vlak na het wakker worden. Kunnen erg realistisch zijn.

Hier mist een haakje en moet de kleine 'i' uit het woord 'geIniduceerde' weg zodat het 'geinduceerde' wordt:

RCID of RCILD = Reality-Check-geIniduceerde-Lucide-Droom - Een Lucide Droom krijgen door het beoefenen van Reality Checks. DreamAddict)

Hier moet de punt achter het woord ┤bewustzijn┤:

FLD = False Lucid Dream - Je bent je niet bewust dat je droomt, maar toch gedraag je je als een lucide dromer en doet alles wat je wilt - je hebt het gedrag van een lucide dromer, niet het bewustzijn (DutchThor).

Ik heb dit in mijn variant ┤VLD┤ verbeterd.

Verder wil ik nog zeggen dat de uitleg van sommige begrippen met een hoofdletter begint en van andere weer niet. In FLD en ULD zelfs bij nog een zin. In mijn varianten waar dat ook was heb ik dat verbeterd.

En nog een vraagje achteraf, waarom is in WILD 'Initiated' gebruikt en in MWILD 'Induced'? Het is toch hetzelfde, behalve dat er muziek bij komt?

Laatst aangepast door Erik-J op Vr 14 Jul, 2006, in toaal 2 keer bewerkt
back to top
Qu
Founder
LD4all lid
Qu heeft een LD4all Quest gehaald!
44
Chat Mods
Researchers
Laatst gezien: 17-11-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 10 Jul, 2006  Reageer met quote

hee, bedankt! thumbs
ik zal het zsm toevoegen smile

dat initiated en induced is eigenlijk hetzelfde; maar het kan in beide gevallen induced zijn inderdaad.

back to top
Erik-J
Gast

LDs: ∞

BerichtGeplaatst: Vr 14 Jul, 2006  Reageer met quote

pasQuale schreef:

dat initiated en induced is eigenlijk hetzelfde; maar het kan in beide gevallen induced zijn inderdaad.

Owh dat maakt het veel simpeler. En in zie dat ik in plaats van 'Veroorzaakte' ook 'geInduceerde' kon doen. Ik pas de lijst wel even aan.

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 22 Mei, 2007  Reageer met quote

Kun je VILD toevoegen?

Ik denk dat het dan zoiets zou moeten worden:

VILD: Visually Incubated Lucid Dream - De dromer visualiseert een specifieke droomscene waarin hij/zij een RC zal doen en lucide wordt.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
Pseudos heeft een LD4all Quest gehaald!
32
Researchers
Laatst gezien: 10-11-2012
LDs: veel krijgen

BerichtGeplaatst: Di 18 Sep, 2007  Reageer met quote

Ik zou de meeste afkorting vertalingen gewoon engels laten. Dat klinkt ook veel beter wink5 De uitleg kan natuurlijk wel nederlands...

back to top
moinsQ
Dreamscaper
LD4all lid
26
Laatst gezien: 16-11-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 26 Dec, 2007  Reageer met quote

Hm, heb je de lijst al zo snel mogelijk aangepast, Q? :+

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 10-12-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 24 Mrt, 2009  Reageer met quote

Vergis ik me of wordt de term False Memory/Dream memory hier niet als afkorting gebruikt? Ik dacht dat ze op het engelse forum gebruikt worden - maar ik kan het wel mis hebben.. grin
Hoedoenook, ff snel mijn DJ editten. ^^

back to top
Qu
Founder
LD4all lid
Qu heeft een LD4all Quest gehaald!
44
Chat Mods
Researchers
Laatst gezien: 17-11-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 26 Mrt, 2009  Reageer met quote

Ik heb FM en DM nu toegevoegd, maar suggesties voor een betere verwoording zijn welkom grin

back to top
JeunPeun
Nieuw lid
Nieuw lid
27
Laatst gezien: 8-11-2012
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 23 Sep, 2010  Reageer met quote

LIND (Lucid induced Normal Dream) ik las dit op het forum maar wat houdt het in?

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

BerichtGeplaatst: Do 23 Sep, 2010  Reageer met quote

Waarschijnlijk een lucide droom waarin je controle verliest zodat deze verder gaat in een normale droom?

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 4Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.